Odkrycie Hubble'a. Pierścienie Saturna ogrzewają jego atmosferę

Teleskop Hubble odkrył, że pierścienie Saturna to nie tylko dodatek do całości. Okazuje się, że ogrzewają one atmosferę gazowego olbrzyma. To nieoczekiwane odkrycie może pomóc naukowcom przewidzieć, czy istnieje więcej planet posiadających pierścienie o takich właściwościach.

Wykorzystując obserwacje Saturna z Kosmicznego Teleskopu Hubble’a, informacje zebrane podczas misji International Ultraviolet Explorer oraz danych zebranych przez emerytowaną już sondę Cassini i sond Voywager 1 i 2, udało się zebrać wszystkie informacje w jedną.

Pierścienie Saturna

Okazało się, że system pierścieni Saturna nie tylko wygląda zjawiskowo, ale również jest odpowiedzialny za ogrzewanie górnych warstw atmosfery olbrzyma. Dowodem na to jest ilość promieniowania ultrafioletowego widocznego w postaci widma gorącego wodoru w atmosferze planety. Gwałtowne wzrosty promieniowania oznaczają, że coś wpływa i zanieczyszcza atmosferę z zewnątrz

Jak naukowcy wyjaśniają to zjawisko? Pole grawitacyjne Saturna przyciąga cząstki z pierścieni do planety. Spadające lodowe cząsteczki mogą powodować to ogrzewanie. Jednocześnie mogą za to odpowiadać bombardowania cząstek wiatru słonecznego, uderzenia mikrometeorytów, promieniowanie ultrafioletowe Słońca bądź siły elektromagnetyczne wychwytujące naładowany elektromagnetycznie pył.

Pod koniec swojej misji w 2017 roku sonda NASA Cassini zanurzyła się w atmosferę Saturna, a dokonane przez nią pomiary potwierdziły teorię, że wiele cząsteczek z pierścieni spada na planetę.

Ogrzewanie atmosfery Saturna

Dane dotyczące atmosfery w zakresie UV zebrano również podczas kolejnej misji Cassini na Saturna w 2004 roku. Porównano je z tymi od Hubble’a i Międzynarodowego Eksploratora Ultrafioletu, który wystartował w 1978 roku. Naukowcy pragnęli odpowiedzieć na pytanie, czy te dane rzeczywiście odpowiadają zjawiskom zachodzącym na Saturnie, czy są iluzoryczne.

Przełomem w badaniach okazało się wykorzystanie danych zebranych przez Kosmiczny Teleskop Obrazowania Spektrografu zainstalowanym na Teleskopie Hubble. Zebrano również wszelkie archiwalne dane dotyczące UV ze wszystkich misji, które obserwowały Saturna. Dzięki temu można było zaobserwować również wpływ promieniowania słonecznego na atmosferę planety na przestrzeni lat. Wszystkie dane wskazują na to, że lodowy deszcz z pierścieni wokół Saturna odpowiada za ogrzewanie atmosfery olbrzyma