Polak na tropie kosmicznego pyłu. Przełomowe odkrycie

Międzynarodowy zespół naukowców z udziałem polskiego badacza zidentyfikował do tej pory nieznane źródło kosmicznego pyłu. Dr Mariusz Gromadzki z Obserwatorium Astronomicznego Uniwersytetu Warszawskiego dołożył swoją cegiełkę do przełomowego odkrycia, które opisane zostało na łamach prestiżowego czasopisma „Nature Astronomy”.

Polak pomógł zidentyfikować nieznane do tej pory źródło kosmicznego pyłu

Jak czytamy na stronie Uniwersytetu Warszawskiego, dr Mariusz Gromadzki z Obserwatorium Astronomicznego UW wziął udział w badaniach prowadzonych przez międzynarodowy zespół naukowców. Owocem tej współpracy jest zidentyfikowanie nieznanego wcześniej źródło kosmicznego pyłu.

Okazuje się, że pył powstaje również podczas eksplozji supernowej typu Ia w wyniku interakcji wyrzuconej materii z otaczającym ją gazem okołogwiezdnym. Do tej pory znane były dwa źródła pyłu kosmicznego. Powstawał on w atmosferach chłodnych gwiazd oraz w wyniku wybuchu supernowych typu II, które są następstwem zapadania się supermasywnych gwiazd.

Wyniki badań zostały opublikowane w czasopiśmie „Nature Astronomy”.

Pył kosmiczny i jego pochodzenie

Pył kosmiczny to nic innego jak materia wypełniająca przestrzeń kosmiczną. Złożony jest z mikroskopijnych cząstek o wielkości od kilku atomów. W zależności od tego, jaką przestrzeń wypełnia pył, wyróżnia się jego kilka rodzajów: międzygalaktyczny, międzygwiezdny, międzyplanetarny i okołoplanetarny czy wszelkiego rodzaju chmury pyłowe.

Do tej pory naukowcom udało się zidentyfikować dwa źródła powstawania pyłu kosmicznego. Jest on produktem ubocznym wybuchu supernowych typu II bądź powstaje w atmosferach chłodnych gwiazd. Obserwacje pyłu kosmicznego są niezwykle trudne, ponieważ pył nieustannie ewoluuje. Z drugiej jednak strony badanie tych procesów daje wgląd w przemiany zachodzące we wszechświecie. Teraz międzynarodowy zespół z udziałem dr. Mariusza Gromadzkiego odkrył, że pył kosmiczny powstaje prawdopodobnie również w wyniku eksplozji supernowych typu Ia.

Supernowa typu Ia źródłem pyłu kosmicznego

Supernowe typu Ia charakteryzują się tym, że w ich widmie brak linii wodoru i tlenu, za to wykazują silne linie absorpcyjne krzemu. Powiązane są z eksplozjami białych karłów w układzie podwójnym. Badania trwały ponad trzy lata. W tym czasie badacze przyglądali się dokładnie supernowej SN 2018evt.

Do przeprowadzenia obserwacji użyto kilku teleskopów umiejscowionych w różnych miejscach globu. Głównym instrumentem był 3.54-metrowy teleskop NTT znajdujący się w Europejskim Obserwatorium Południowym (ESO) na wzgórzu La Silla w Chile.

Dowiedz się więcej na temat: Uniwersytet Warszawski | pył | pył księżycowy | polscy naukowcy