Polska rakieta poleci w kosmos, przed nią ostatnie testy

Największa suborbitalna rakieta w historii Polski, Perun, gotowa do startu. Jeszcze w tym miesiącu rakieta ma odbyć lot na wysokość 50 kilometrów. Jeżeli się powiedzie, Perun wystartuje w kosmos tej jesieni.

Pierwszy taki obiekt zbudowany w Polsce

Jeszcze w tym miesiącu firma SpaceForest planuje wykonać próbę generalną lotu rakiety przed planowanym tej jesieni startem w kosmos. Perun zostanie wystrzelony z Ustki i docelowo ma osiągnąć wysokość 50 kilometrów.  

Rakieta Perun to pierwszy taki obiekt zbudowany w Polsce. Jest to największa bezzałogowa rakieta suborbitalna w historii naszego kraju. Rakieta powstała w ramach projektu SIR (Suborbital Inexpensive Rocket), czyli niedrogiej rakiety suborbitalnej. Głównym założeniem projektu było stworzenie rakiety będącej w stanie wynieść na orbitę ładunek o masie 50 kilogramów.  

Reklama

Dokładniej, chodzi o przekroczenie umownej granicy, zwanej linią Karmana, wraz z osiągnięciem której zaczyna się kosmos. Znajduje się ona na wysokości 100 kilometrów. Polska rakieta Perun jest realną szansą na to, że uda nam się tam dotrzeć. 

Założenia projektu

Dzięki testom będzie można oznaczyć wymiernie cel projektu. Jednak głównym założeniem jest stworzenie warunków mikrograwitacji przez kilka minut, poprzez swobodne spadanie chwilę po tym, gdy silniki rakiety przestaną pracować i po krótkim wznoszeniu zacznie spadać. Będzie to pierwsza faza realizacji projektu, którego kulminacja ma nastąpić jeszcze tej jesieni, kiedy to Perun wzniesie się na wysokość ponad 100 kilometrów. 

W związku z tym, że Perun jest rakietą suborbitalną, nie będzie on wchodził na orbitę okołoziemską. Po osiągnięciu określonej wysokości ma powrócić bezpiecznie na Ziemię dzięki spadochronom. Jest to rakieta w pełni odzyskiwalna, co za tym idzie, będzie można ją wykorzystywać wielokrotnie. Mierzy 11,5 metra wysokości oraz 0,45 metra średnicy przy wadze zaledwie 970 kilogramów. 

Rakieta będzie mogła zostać wykorzystana na przykład do przeprowadzania eksperymentów w warunkach podobnych do tych panujących na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W momencie swobodnego opadania, na ładunek nie będą oddziaływały bezpośrednio żadne siły zewnętrzne. W tym przypadku taki stan ma trwać nawet do 5 minut.  

Ekonomiczna pod każdym względem

Główną zaletą Peruna jest jej ekonomiczność. Nie tylko jest rakietą wielokrotnego użytku, ale również koszt wystrzelenia ładunku na jej pokładzie to około 5 tysięcy dolarów. Biorąc pod uwagę ceny zagranicznych prywatnych firm kosmicznych, to jest na prawe niewiele. Nikogo więc nie zdziwi, jeżeli na krótko po udanych testach rakieta zainteresuje naukowców na całym świecie.  

Perun wyposażony został w silnik, który nie emituje do atmosfery szkodliwych substancji wszystko dzięki technologii hybrydowej silnika SF 1000, który napędzany jest zmodyfikowaną parafiną. Inżynierowie zapewniają, że nowoczesna budowa z kompozytów charakteryzuje się dużą wytrzymałością mechaniczną oraz termiczną

Co więcej, jest to jedna z pierwszych rakiet na świecie wykorzystujących ekologiczne paliwo. Rakieta Perun zapewnia przede wszystkim wysokie osiągi przy niskich kosztach eksploatacji. Kolejnym atutem jest jej mobilność, ponieważ będzie startowała ze specjalnych wyrzutni, które można ustawić w dowolnym miejscu.  

Dostępna komercyjnie jeszcze w tym roku

Jak podaje firma SpaceForest, jeszcze w tym roku rakieta Perun stanie się komercyjnie dostępna. Będzie mogła wynieść nasz ładunek do 50 kilogramów na wysokość 150 kilometrów. Już samo to, że Perun jest największą w historii polski rakietą, która została wystrzelona, jest wystarczającym powodem do dumy, mówią autorzy projektu.  

Jednak głównym celem twórców jest stać się pierwszą prywatną polską firmą, która wysyła rakiety w kosmos regularnie, a co za tym idzie, może konkurować z zagranicznymi firmami. Do tej pory wszystkie testy Perun przechodził celująco. Jednak najtrudniejszy sprawdzian dopiero przed nim.  

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: rakieta | Polska | loty suborbitalne
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy