Świetne narzędzia NASA pozwalają w 3D i niemal na żywo oglądać łazik na Marsie

Obrazy 3D z powierzchni Marsa nie są niczym nowym, ale NASA poszła dalej, i opracowała aplikację, która pozwala rozszerzyć rzeczywistość w trójwymiarze tylko na podstawie zwykłych zdjęć wykonanych przez łazik.

Innymi słowy, możemy zobaczyć najnowszy łazik Perseverance z każdej możliwej strony, a nawet przenieść się do pobliskich obiektów, znajdujących się na powierzchni, i przyjrzeć się im z bliska. Ale to nie wszystko. Inżynierowie mogą również na bieżąco śledzić lokalizację łazika i drona, nie tylko na mapach, ale również na symulowanych obrazach 3D powstałych na bazie zwykłych zdjęć wykonanych przez obie maszyny.

Naukowcy chwalą się, że nowe aplikacje bardzo ułatwiają im manewrowanie łazikiem i prowadzenie badań. Co najlepsze, obie aplikacje, „Odkrywaj z Wytrwałością” () i „Gdzie jest Wytrwałość” (), bo tak zostały nazwane, są do Waszej dyspozycji na dedykowanych stronach internetowych NASA. Dzięki nim sami możecie wcielić się w rolę inżynierów, a nawet odkrywców.

Amerykańska Agencja Kosmiczna na swoje potrzeby korzysta również z gogli mieszanej rzeczywistości od firmy Microsoft. HoloLens pozwalają inżynierom w bardzo praktyczny sposób rozejrzeć się po okolicy eksplorowanej przez łazika i drona, a następnie podjąć decyzję w kwestiach planów dalszej ścieżki badawczej.

Nowe aplikacje w dobitny sposób pokazują nam, że powstające technologie potrafią nie do poznania na lepsze odmienić prace przy tak karkołomnych przedsięwzięciach jak eksploracja obcej planety. Naukowcy uważają, że dzięki nim jak nigdy wcześniej jest szansa, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy odkryjemy ślady życia niegdyś funkcjonującego w kraterze Jezero, w którym znajduje się obecnie łazik Perseverance i dron Ingenuity.

Źródło: GeekWeek.pl/NASA / Fot. NASA