TESS odkrył pierwszą skalistą egzoplanetę w strefie zamieszkiwalnej swojej gwiazdy!

Początek Nowego Roku 2020 zapisze się na kartach historii eksploracji kosmosu. Teleskop TESS zbudowany przez NASA odkrył obcą planetę, na której mogą panować idealne warunki do rozkwitu życia!

TESS powstał i został wyniesiony na orbitę z myślą o poszukiwaniu przez ludzkość drugiej Ziemi, na której mogą istnieć podobne do nas biologiczne organizmy lub kiedyś mogła stać się naszym domem. Najnowsze odkrycie naukowców z NASA napawa w tej kwestii wielkim optymizmem.

Odkryta egzoplaneta nie tylko ma rozmiary zbliżone do naszej planety, ale również krąży w tzw. ekosferze swojej gwiazdy o nazwie TOI 700. Oznacza to, że spełnione zostały podstawowe warunki, by była ona przyjazna biologicznemu życiu. Oczywiście, obecnie mamy zbyt mało informacji na temat tej fascynującej planety, byśmy mogli być ostatecznie potwierdzić.

Macierzysta gwiazda jest chłodnym karłem typu M o masie 30 procent masy Słońca. Chociaż takie gwiazdy nie należą do spokojnych, bo emitują duże dawki promieniowania, to jednak w przypadku TOI 700, naukowcy w ostatnim roku nie dostrzegli żadnych potężnych emisji promieniowania X. I to jest bardzo pozytywna wiadomość.

Tymczasem sama egzoplaneta jest ok. 20 procent większa od Ziemi. Cały układ jest najbliższym odkrytym przez teleskop TESS, który sprzyja rozkwitowi życia. Oddalony jest od naszej planety o zaledwie 100 lat świetlnych.

Astronomowie mają zamiar prowadzić obserwacje układu za pomocą teleskopu TESS. Wówczas być może dowiemy się, czy ten glob posiada atmosferę i czy na powierzchni występuje woda, a promieniowanie nie jest zbyt wysokie. Kluczowa jest też kwestia stężenia tlenu i temperatury panującej na powierzchni. Najważniejsze jednak, że jest to planeta skalista, ponieważ takich nie jest za dużo w otchłani kosmosu, a tym bardziej takich, jakie znajdują się w ekosferach swoich gwiazd.

Modele symulacyjne planety TOI 700d pokazują, że atmosfera jest gęsta i zdominowaną przez dwutlenek węgla. Szczególnie jest to charakterystycznie po stronie globu skierowanego w stronę gwiazdy. Naukowcy wskazują, że atmosfera może być podobna do tej, jaka otaczała Marsa miliardy lat temu.

Źródło: GeekWeek.pl/ / Fot. NASA