Grają jak z... tabletów
Filharmonia brukselska to pierwsza na świecie orkiestra, której muzycy korzystają z tabletów do odczytu nut. Filharmonia, która gra ponad 100 koncertów w sezonie, może teraz rocznie zaoszczędzić na papierze 25 tys. euro.


"Trzeba nadążać za życiem. Być w centrum społecznym, kulturalnym i ekonomicznym. Z całym potencjałem interaktywności, jaki oferuje nam digitalizacja" - powiedział gazecie "Le Soir" dyrektor Filharmonii Brukselskiej Guenther Broucke.
Pierwsza próba cyfrowego odczytu na żywo odbyła się podczas koncertu w modnym centrum kultury Flagey, w którym orkiestra filharmonii - ku zaskoczeniu publiczności - nagle wyrzuciła nuty na papierze w powietrze, po czym umieściła na pulpitach tablety, aby płynnie zagrać fragmenty opery "Tristan i Izolda" Richarda Wagnera i "Bolera" Maurice'a Ravela.
Tablety dla muzyków wyposażone są w aplikację do odczytu nut opracowaną przez młodą belgijską firmę software'ową neoScores, specjalizującą się w oprogramowaniu dla orkiestr.
Poświęcony cyfrowym nowinkom portal androidauthority.com komentuje, że jeśli jest coś, co firma Samsung opanowała w mistrzowski sposób - to reklamowanie swoich produktów w nietypowy sposób.
Brukselska Orkiestra Filharmoniczna została powołana do życia w 2002 roku przez Antonio Vilardiego, aby młodzi muzycy tuż po akademii mieli okazję grać w wielkim zespole muzyków. Orkiestra też bardzo często zaprasza na gościnne występy dobrze zapowiadających się muzyków solowych i dyrygentów.
Regularnie występują w Brukselskim Centrum Sztuki i w miastach jak Beringen, Brugii, czy Paryżu.
