Nowy rekordzista świata

472 kilometrów na godzinę - to nowy nieoficjalny rekord prędkości w locie poziomym wśród śmigłowców. Rekordową prędkość ustanowił hybrydowy śmigłowiec X3.

X3
X3AFP
X3 w czasie lotów testowychAFP

Śmigłowiec X3 produkowany przez firmę Eurocopter osiągnął historyczną prędkość 255 węzłów (472 km/h) w locie poziomym podczas próbnego lotu nad południową Francją na wysokości ponad 3 tys. metrów. Kilka dni wcześniej rozwinął prędkość 263 węzłów (487 km/h) podczas lotu nurkowego - poinformowali we wtorek przedstawiciele producenta.

Zespół napędowy X3 stanowią dwa silniki turbowałowe RTM 322, zamontowane na skrzydłach o małej rozpiętości, napędzające pięciołopatowy wirnik nośny i dwa śmigła ciągnące. Wariant RTM 322, napędzający X3, oparty jest na silniku służącym do napędu śmigłowca NH90. Ma on cyfrowy układ sterowania FADEC, przystosowany do potrzeb demonstratora szybkiego śmigłowca.

Hybrydowy śmigłowiec jest przystosowana do długotrwałych przelotów wykonywanych z dużą prędkością. Według producenta może być wykorzystywany m.in. w operacjach poszukiwawczo-ratowniczych dalekiego zasięgu, misjach straży wybrzeża, lotach patrolowych nad granicą, transporcie pasażerów i przewozie pracowników na morskie platformy wydobywcze, a także dla celów wojskowych.Połączenie dużej prędkości przelotowej i doskonałych osiągów pionowego startu i lądowania jest także doskonałym rozwiązaniem dla misji wojskowych, takich jak działania sił specjalnych, transport żołnierzy, ratownictwo bojowe i ewakuacja medyczna.

X3 został opracowany w ramach programu Eurocoptera, z wykorzystaniem płatowca jednego z należących do firmy śmigłowców Dauphin. W celu pobicia rekordu prędkości demonstrator został wyposażony w owiewkę aerodynamiczną piasty wirnika nośnego, sprawdzoną podczas lotów z dużą prędkością wykonywanych przez śmigłowiec testowy Dauphin DGV.

Łącznie z ostatnimi rekordowymi lotami, prototyp X3 spędził w powietrzu ponad 140 godzin od oblotu, który miał miejsce w sierpniu 2010 roku.

X3 w czasie lotów testowychAFP
X3 w czasie lotów testowychAFP
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas