Technologia Kinect osią kolejnej edycji Imagine Cup
Jeszcze przez miesiąc, do 5 stycznia włącznie, studenci z całej Polski mogą zgłaszać swoje projekty do Imagine Cup 2015. Centralnym punktem tegorocznej edycji konkursu będzie technologia Kinect.
Kinect to nie tylko sensor ruchu, który pozwala na interaktywną rozrywkę bez potrzeby wykorzystywania dodatkowych kontrolerów. To również nowatorskie rozwiązanie, które znajduje zastosowanie w różnorodnych aplikacjach, co już nie raz udowodnili polscy studenci.
Podczas tegorocznych światowych finałów Imagine Cup w Seattle Polskę reprezentował rzeszowski zespół Power of Vision z rozwiązaniem Face Controller, opartym właśnie na sensorze Kinect. Projekt został stworzony z myślą o osobach niepełnosprawnych - z jego pomocą użytkownik może kontrolować system operacyjny przy użyciu ruchów głowy i mimiki twarzy.
- W rozwiązaniu Face Controller wykorzystaliśmy Kinect for Windows, aby ułatwić korzystanie z komputera osobom sparaliżowanym, które nie są w stanie używać sprawnie myszki ani klawiatury. Dzięki naszej aplikacji użytkownik może sterować urządzenie głową lub mimiką twarzy. W projekcie wykorzystaliśmy również mechanizm rozpoznawania mowy - powiedział Norbert Pisz, jeden z twórców projektu Face Controller. - Choć nie udało się nam zdobyć głównej nagrody w Seattle, konkurs Imagine Cup był dla nas świetną okazją, aby zyskać ekspercką wiedzę, ważne kontakty oraz wsparcie Microsoft, które teraz pozwala nam przekuć ten projekt w dochodowy biznes - dodaje Pisz.
Wykorzystanie technologii Kinect pomogło dotrzeć do światowych finałów w Sydney w 2012 roku także polskiej drużynie Flexify, której projekt Reh the Dragon zdobył trzecie miejsce w kategorii Kinect Fun Labs. Stworzone przez poznańską drużynę oprogramowanie ułatwia rehabilitację dzieci poprzez program do ćwiczeń oparty na zabawie - młodzi pacjenci bawiąc się, wykonują takie same ruchy, jak podczas najpopularniejszych ćwiczeń rehabilitacyjnych.
- Polscy studenci nie przestają nas zadziwiać w kwestii pomysłów na wykorzystanie sensora Kinect. Cieszy nas również, że inwencja uczestników wykracza daleko poza projekty związane z grami, z którymi Kinect kojarzy się w pierwszej kolejności. Pomoc niepełnosprawnym w korzystaniu z komputera, rehabilitacja dzieci i dorosłych, czy budowanie swojej formy fizycznej- to tylko niektóre z doskonałych rozwiązań zaproponowanych do tej pory przez polskich studentów"- podkreśliła Agata Dudar, manager ds. programów akademickich w polskim oddziale Microsoft. "Liczba projektów z użyciem sensora ruchu Kinect systematycznie wzrasta i mamy nadzieję, że w tegorocznej edycji konkursu również uda się nam utrzymać ten pozytywny trend - mówi Agata Dudar.
W 2011 r. technologia Kinect znalazła również zastosowanie w rehabilitacji dzieci z chorobą nowotworową. Fundacja ISKIERKA, dzięki wsparciu firmy Microsoft i wykorzystaniu konsoli Xbox, przeprowadziła ogólnopolski projekt "Kinect - innowacja w rehabilitacji". Dzięki niemu dzieci przebywające w ośrodkach onkologicznych i wsparcia terapeutycznego odbywają rehabilitację w formie zabawy przy zastosowaniu gier komputerowych.
Aby dodatkowo zachęcić uczestników do tworzenia rozwiązań opartych na sensorze Kinect, Microsoft ufunduje zestawy Xbox One + Kinect dla wszystkich członków zwycięskich drużyn finałów krajowych Imagine Cup.
Więcej informacji o konkursie można znaleźć na dedykowanej stronie.