Siemens pracuję nad zero-emisyjnym pociągiem

Spółka Siemens i firma Ballard Power Systems Inc., kanadyjski producent ogniw paliwowych, planują wspólne badania nad rozwojem napędu opartego na ogniwach paliwowych do pociągu Mireo produkowanego przez Siemensa.

Siemens Mireo
Siemens Mireomateriały prasowe

Dwie firmy mają zamiar wspólnie opracować nową generację ogniw paliwowych charakteryzujących się żywotnością i wysoką gęstością mocy jak również ulepszoną wydajnością.

Partnerem tego projektu jest uniwersytet w Aachen (Akwizgran). Federalne Ministerstwo Transportu i Infrastruktury Cyfrowej (BMVI) będzie finansowało projekt Siemensa i RWTH Aachen sumą około 12 milionów euro jako część ministerialnego programu 'Narodowy Program Innowacji Technologii Wodorowej'. Program będzie koordynowany przez Narodową Organizację Technologii Wodorowej i Ogniw Paliwowych (NOW GmbH).

- Widzimy duży wzrost zapotrzebowania na bezemisyjną technologię opartą na ogniwach paliwowych. To odnosi się do sektorów transportu pasażerskiego i towarowego, pociągów, tramwajów, autobusów i ciężarówek - mówi Randy MacEwen, dyrektor i prezes zarządu w Ballard Power Systems.

- Nasza współpraca z Ballard stanowi kluczowy krok na drodze do eliminacji lokomotyw dieslowych i zastąpienia ich pojazdami zero-emisyjnymi w celu zapewnienia transportu zrównoważonego i przyjaznego dla środowiska naturalnego w długiej perspektywie czasowej. Chcemy być w stanie oferować elastyczne rozwiązania kolejowe, które będą zależały od warunków lokalnych i możliwości technicznych, dla różnych rodzajów tras lokalnych - powiedziała Sabrina Soussan, prezes zarządu branży Mobility Siemens AG.

Celem długoterminowym tej współpracy jest opracowanie modułowego i skalowanego systemu trakcyjnego opartego na ogniwach paliwowych zintegrowanych z platformą pociągu Mireo. Dzięki takiemu systemowi, Mireo będzie w stanie działać w różnych systemach, z napędem akumulatorowym oraz na trasach z napowietrzną siecią trakcyjną, wspierany przez napęd wodorowy.

Nowy pociąg Mireo od Siemensa został specjalnie zaprojektowany do działania w różnych systemach i dlatego został wybrany do testów alternatywnych napędów. Dzięki wyjątkowo lekkiej konstrukcji, energooszczędnym podzespołom oraz elektrycznemu systemowi zarządzania, Mireo zużywa do 25% mniej energii w porównaniu do pociągów o podobnej liczbie miejsc dla pasażerów.  Technologia ogniw paliwowych ma być gotowa do 2021 r., a jej adaptacja do innych platform będzie następnym etapem tego projektu.

INTERIA.PL/informacje prasowe
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas