Wizzair pożycza samoloty z Ukrainy. To Boeingi B737

Linie lotnicze Wizzair będą latać na samolotach Boeing. Przewoźnik nie kupił jednak maszyn amerykańskiej firmy, a pożyczył je od ukraińskich linii SkyUp. Jedna z maszyn będzie stacjonować w Warszawie.

Samolot SkyUp.
Samolot SkyUp.Ukrinform/East NewsEast News

Wizzair szuka samolotów

Linie lotnicze Wizzair poszukują sposobów na wyjście z kryzysu, jaki wywołany został uziemieniem części maszyn tego przewoźnika. Wszystkiemu winna okazała się usterka silników znaleziona w niektórych modelach samolotów Airbus. Na ten moment mówi się o uziemieniu około 25% maszyn węgierskich linii. W tej sytuacji przewoźnik zmuszony został do poszukiwania alternatywnych pojazdów, które można wynająć na konkretny okres.

Z pomocą przyszły ukraińskie linie lotnicze SkyUp, które od momentu zamknięcia nieba nad Ukrainą dla cywilnego ruchu lotniczego. Przewoźnicy zza naszej wschodniej granicy nie mają zbyt wielu możliwości kontynuowania działalności, dlatego linie posiadające samoloty próbują jakkolwiek zarabiać pieniąze w tych trudnych czasach. Jedną z opcji jest pożyczanie maszyn w ramach leasingu, z czego skorzystał Wizzair.

Węgierski przewoźnik na mocy nowej umowy podpisanej ze SkyUp wyleasingował trzy samoloty Boeing 737-800NG, które przez 12 miesięcy będą latać u nowego tymczasowego właściciela. Co ciekawe, jeden z samolotów znajdzie się w bazie przewoźnika w Polsce. Konkretniej mowa o lotnisku im. Fryderyka Chopina w Warszawie.

Inne maszyny, inne problemy

Wypożyczenie samolotów Boeinga przez Wizzair jasno wskazuje, że przewoźnik próbuje za wszelką cenę przetrwać niezwykle trudny okres. Takie umowy w przypadku przewoźników niskokosztowych są z reguły bardzo niekorzystne. Z reguły flota takich linii jest bardzo jednolita, dzięki czemu mogą oni kupować więcej maszyn za relatywnie niższe kwoty, na dodatek wychodząc korzystniej na naprawach i konfigurowaniu poszczególnych egzemplarzy. W tym wypadku konfiguracja będzie odbiegała od pozostałej floty linii.

Sama maszyna to klasyk wśród samolotów pasażerskich i korzysta z niego m.in. Singapore Airlines czy popularny w Europie Ryanair. Zależnie od wersji, maszyna może pomieścić np. 189 pasażerów (konfiguracja SkyUp). Jej długość to 39,5 m, a rozpiętość skrzydeł wynosi 35,8 m.

Ruch lotniczy w Ukrainie. Kiedy wróci?

Nie wiadomo, kiedy samoloty pasażerskie znów zaczną latać do Ukrainy, jak również startować z tamtejszych lotnisk. Od momentu rozpoczęcia wojny na początku 2022 roku zawieszono wszystkie kursy z i do Ukrainy - w tym również z Polski. Coraz więcej mówi się o chęci odmrożenia połączeń, a najwięksi chętni to choćby wspomniany wcześniej Ryanair czy airBaltic. Czy to w ogóle możliwe?

Obecnie prowadzone są negocjacje ze stronami europejskimi i amerykańskimi. Ukraiński rząd zakłada różne opcje, np. dopuszczając tylko określone lotniska na konkretnych trasach. Czas pokaże, czy tak się stanie.

***

Bądź na bieżąco i zostań jednym z 90 tys. obserwujących nasz fanpage - polub Geekweek na Facebooku i komentuj tam nasze artykuły!

Legenda o potworze z Loch Ness wciąż żywaDeutsche Welle