30% oszczędności dzięki żaglom

Szacuje się, że na wszystkich morzach i oceanach świata pływa obecnie około 45 000 okrętów transportowych. Najczęściej są one napędzane najgorszej jakości paliwem, a ilość spalin jakie emitują równa się kilku milionom samochodów. Dlatego też od dawna poszukiwany jest sposób, który pozwoli zmniejszyć wpływ okrętów na środowisko. Jednym z pomysłów forsowanych od dawna jest wprowadzenie żagli.

Szacuje się, że na wszystkich morzach i oceanach świata pływa obecnie około 45 000 okrętów transportowych. Najczęściej są one napędzane najgorszej jakości paliwem, a ilość spalin jakie emitują równa się kilku milionom samochodów. Dlatego też od dawna poszukiwany jest sposób, który pozwoli zmniejszyć wpływ okrętów na środowisko. Jednym z pomysłów forsowanych od dawna jest wprowadzenie żagli.

Szacuje się, że na wszystkich morzach i oceanach świata pływa obecnie około 45 000 okrętów transportowych. Najczęściej są one napędzane najgorszej jakości paliwem, a ilość spalin jakie emitują równa się kilku milionom samochodów. Dlatego też od dawna poszukiwany jest sposób, który pozwoli zmniejszyć wpływ okrętów na środowisko. Jednym z pomysłów forsowanych od dawna jest wprowadzenie żagli.

Najbardziej aktywni na tym polu są naukowcy z Uniwersytetu w Tokio. Dzięki ich staraniom udało się opracować system nowoczesnych żagli wysokich na 50 metrów i szerokich na 20 m. Dzięki nim liczba oleju napędowego spalanego w każdym rejsie mogłaby być mniejsza nawet o 30%.

Reklama

Zestaw 5 segmentowych systemów żagli ma kosztować około 2,5 miliona dolarów. Maszty wykonane są z wytrzymałego aluminium, natomiast żagle z wytrzymałych tworzyw sztucznych. Każdy z żagli będzie pracował niezależnie tak by ich efektywność była jak największa. Pierwszych testów na prawdziwych jednostkach pływających możemy spodziewać się mniej więcej w roku 2016. Na razie naukowcy posiłkują się modelami.

Prawdopodobnie maszty sprawdzą się najlepiej w przypadku niskich okrętów służących na przykład do przewożenia rud czy zboża oraz tankowców. Natomiast Stosowanie ich na wysokich kontenerowcach może być problematyczne.

Geekweek
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy