9 biegowy automat do każdego auta

Kiedyś automatyczna skrzynia biegów była przywilejem zarezerwowanym dla najdroższych samochodów. Dziś nikogo nie dziwią już auta niższych klas, wyposażone w skrzynie dwusprzęgłowe z 6 czy 7 przełożeniami. Możliwe, że niebawem w samochodach zagoszczą nawet skrzynie 9 biegowe.

Kiedyś automatyczna skrzynia biegów była przywilejem zarezerwowanym dla najdroższych samochodów. Dziś nikogo nie dziwią już auta niższych klas, wyposażone w skrzynie dwusprzęgłowe z 6 czy 7 przełożeniami. Możliwe, że niebawem w samochodach zagoszczą nawet skrzynie 9 biegowe.

Taką właśnie skrzynię zaprezentowała firma ZF. Jest ona przeznaczona do samochodów wyposażonych w silniki dysponujące momentem obrotowym wynoszącym od 280 do 480 NM. Model oznaczony kodem 9 HP dzięki swojej konstrukcji ma gwarantować mniejsze zużycie paliwa niż w samochodach z 6 stopniowym automatem. Według producenta może ona przynieść spalanie niższe nawet o 16%. Konstrukcja skrzyni jest kompatybilna ze wszystkimi stosowanymi obecnie systemami takimi jak Start&Stop i może być stosowana we wszystkich samochodach hybrydowych, a także z napędem na wszystkie koła.

Mimo współczesnym trendom i możliwościom skrzyń dwusprzęgłowych, w ZF 9 HP nie zastosowano takiego połączenia. Według zapewnień konstruktorów jest ona w stanie zmieniać biegi w czasie znacznie szybszym niż reakcja kierowcy.

Ostatni, 9 bieg włączałby się przy prędkości silnika wynoszącej 1900 obrotów na sekundę, czyli przy około 120 km/h. Dla porównania, zwykłą 6 biegowa przekładania automatyczna wrzuca najwyższy bieg przy 2600 obrotach na sekundę.

Skrzynia taka o ile potwierdzi swą niezawodności i wytrzymałość ma spore szanse na duże zainteresowanie ze strony koncernów samochodowych, walczących ze stale rosnącymi normami ekologicznymi.

Geekweek
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas