ALMA odkrywa składniki życia wokół gwiazd

Astronomowie pracujący w obserwatorium ALMA przy projekcie obserwacji młodych gwiazd, podobnych do naszego Słońca, odkryli ślady izocyjanianu metylu, czyli jednego z chemicznych składników życia...

Astronomowie pracujący w obserwatorium ALMA przy projekcie obserwacji młodych gwiazd, podobnych do naszego Słońca, odkryli ślady izocyjanianu metylu, czyli jednego z chemicznych składników życia.

To bardzo ważne odkrycie, ponieważ jest to pierwszy przypadek zaobserwowania tego prebiotycznego związku w kierunku protogwiazd podobnych do tej, z której powstał Układ Słoneczny. Astronomowie będą mogli wykorzystać ten fakt do lepszego zrozumienia powstania życia na naszej planecie.

Przypomnijmy, że równie ważnego odkrycia dokonano miesiąc temu. Otóż w sercu galaktyki NGC 253, która znajduje się w konstelacji Rzeźbiarza, w odległości 11,5 milionów lat świetlnych od naszego Układu Słonecznego, odkryto organiczne molekuły ().

Teraz w pracach uczestniczyły dwa zespoły naukowców, jeden był kierowany przez Rafaela Martina-Domenecha z Centro de Astrobiologia w Madrycie oraz Victora M. Rivilla z INAF-Osservatorio Astrofisico di Arcetri we Florencji, a drugi Nielsa Ligterinka z Obserwatorium w Lejdzie oraz Audrey Coutens z University College w Londynie.

Badacze skupili się na układzie gwiazd IRAS 16293-2422. Jest to obszar gwiazdotwórczy Rho Ophiuchi w Gwiazdozbiorze Wężownika. Młode gwiazdy oddalone są od nas o 400 lat świetlnych. Co ciekawe, już wcześniej odkryto cukry, teraz udało się wykryć izocyjanian metylu.

"Ta rodzina związków organicznych bierze udział w syntezie peptydów i aminokwasów, które w formie białek są biologiczną podstawą życia jakie znamy" - powiedziała Audrey Coutens z University College w Londynie.

Odkrycia dokonano w ciepłym, gęstym, wewnętrznym regionie kokonu pyłowo-gazowego otaczającego młode gwiazdy na bardzo wczesnym etapie ewolucji. Obserwacje były prowadzone na kilku różnych i charakterystycznych długościach fali w radiowym zakresie promieniowania.

Po wykryciu izocyjanianu metylu, naukowcy posłużyli się metodami chemicznego modelowania komputerowego oraz eksperymentami laboratoryjnymi, które pozwoliły im zrozumieć pochodzenie związku.

"Jesteśmy podekscytowani tymi wynikami szczególnie dlatego, że badane przez nas protogwiazdy są bardzo podobne do tej, z której powstało Słońce, a warunki panujące wokół nich sprzyjają powstawaniu planet podobnych do Ziemi. Znajdując prebiotyczne związki chemiczne możemy mieć w rękach kolejny element układanki, która doprowadzi nas do zrozumienia tego skąd wzięło się życie na naszej planecie" - powiedzieli Rafael Martin-Domenech i Victor M. Rivilla, główny autorzy badań.

Odkrycie cukrów i izocyjanianu metylu potwierdza teorie, że gwiazdy nie tylko są twórcami życia, ale również z ich pomocą może się ono rozwijać, jak np. ma to miejsce na Ziemi.

Źródło: / Fot. ESO/ALMA