Audi uruchamia produkcję e-diesla z wody i CO2

Przyszłością motoryzacji wcale nie muszą być silniki zasilane energią elektryczną czy wodorem , a innowacyjnym paliwem, które powstało z połączenia wody i dwutlenku węgla. Syntetyczny e-diesel, o którym mowa, jest dziełem inżynierów z koncernu Audi...

Przyszłością motoryzacji wcale nie muszą być silniki zasilane energią elektryczną czy wodorem , a innowacyjnym paliwem, które powstało z połączenia wody i dwutlenku węgla. Syntetyczny e-diesel, o którym mowa, jest dziełem inżynierów z koncernu Audi...

Przyszłością motoryzacji wcale nie muszą być silniki zasilane energią elektryczną czy , a innowacyjnym paliwem, które powstało z połączenia wody i dwutlenku węgla. Syntetyczny e-diesel, o którym mowa, jest dziełem inżynierów z koncernu Audi, którzy na jego opracowaniu spędzili ostatnie 2 lata.

Nowoczesny olej napędowy jest niezwykle przyjazny środowisku naturalnemu, a to dlatego, że do jego produkcji wykorzystuje się dwutlenek węgla (CO2). Jest on przecież najbardziej niebezpiecznym gazem cieplarnianym, a teraz będzie można go pobrać bezpośrednio z atmosfery i przetworzyć na ekologiczne paliwo.

Reklama

Naukowcy z ośrodka badawczego Audi w Dreźnie rozpoczęli już produkcje pierwszej partii wysokowartościowego oleju napędowego. Podczas prezentacji, została ona wlana do baku Audi A8 3.0 TDI clean diesel quattro, służbowego samochodu profesor Johanny Wanka, Minister Oświaty i Badań Naukowych Niemiec.

W projekcie uczestniczy też przedsiębiorstwo energetyczne „sunfire”. Zakład pracuje według zasady Power-to-Liquid (PtL), wykorzystując ekologiczny prąd do produkcji płynnego paliwa. Jedyne potrzebne w tym procesie surowce to woda i dwutlenek węgla, którego dostawcą jest biogazownia.

Kolejnym krokiem będzie pozyskiwanie części dwutlenku węgla z powietrza, metodą opracowaną przez innego partnera technologicznego koncernu z Ingolstadt, firmę Climeworks z Zurychu.

Produkcja Audi e-diesel odbywa się kilku etapach: najpierw elektroliza wysokotemperaturowa rozdziela podgrzaną i zamienioną w parę wodę na wodór i tlen. Proces ten, przeprowadzany w temperaturze powyżej 800 stopni Celsjusza, jest bardziej wydajny niż konwencjonalne technologie, między innymi dzięki możliwości odzyskiwania ciepła.

Elektroliza wysokotemperaturowa może być również eksploatowana dynamicznie i dzięki temu może stabilizować sieć w momentach szczytów produkcyjnych energii ekologicznej. W dwóch kolejnych etapach, wodór reaguje z CO2 w reaktorach syntezy, ponownie pod ciśnieniem i w wysokiej temperaturze.

Wynikiem reakcji jest ciecz Blue Crude, składająca się z długołańcuchowych związków węglowodorowych. Efektywność tego procesu, od odnawialnego prądu do płynnego węglowodoru, jest bardzo wysoka i wynosi 70 procent. Podobnie jak naturalną ropę naftową, Blue Crude uszlachetnia się w procesie rafineryjnym, aż otrzymuje się produkt końcowy, Audi e-diesel.

To syntetyczne paliwo nie zawiera siarki i aromatów oraz charakteryzuje się wysoką liczbą cetanową. Jak wykazały testy laboratoryjne prowadzone przez Audi, nadaje się do mieszania z tradycyjnym olejem napędowym, a według wszystkich przewidywań, wkrótce będzie można go używać również jako samodzielnego paliwa.

Geekweek
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy