Czas na superszybkie drony o napędzie rakietowym od MIT
Drony znajdują coraz szersze zastosowane w najróżniejszych dziedzinach życia naszej cywilizacji. Z ich pomocą dostarczane są paczki, patrolują one obiekty, udzielają pomocy medycznej, wykonują piękne zdjęcia i filmy powierzchni ziemi z lotu ptaka czy pomagają wykonywać...
Drony znajdują coraz szersze zastosowane w najróżniejszych dziedzinach życia naszej cywilizacji. Z ich pomocą dostarczane są paczki, patrolują one obiekty, udzielają pomocy medycznej, wykonują piękne zdjęcia i filmy powierzchni ziemi z lotu ptaka czy pomagają wykonywać karkołomne misje militarne.
Inżynierowie ze startupu AeroAstro Laboratories z MIT pracują nad dronem nowej generacji, który sprawdzi się właśnie na polu walki. Według projektu, bezzałogowiec ma być nieduży, bo mierzyć 48 centymetrów długości i 6,3 centymetra szerokości.
Innowacją tutaj ma być jego napęd. Ma on pozwalać przemieszczać się dronowi z prędkością dochodzącą do 990 km/h. Ma to być najszybszy mini-dron świata. Jako że zwykłe drony zasilane są silnikami elektrycznymi, to ich prędkość jest mocno ograniczona. Dlatego inżynierowie poważnie myślą o zastosowaniu napędu rakietowego.
Dron Firefly o napędzie rakietowym. Fot. MIT.
Bezzałogowiec o nazwie Firefly nie będzie jednak przypominał typowego drona, a raczej sterowiec (podobny jest też do X-37B). Jego kształt będzie podyktowany potrzebą zabrania na pokład paliwa.
Nie będzie to jednak standardowe paliwo, gdyż w tak małej maszynie nie można go zgromadzić więcej, niż na kilka sekund lotu, więc posłużono się czymś bardziej wydajniejszym. Będzie to mieszanina nadchloranu amonu i oksamidu, która działa jak inhibitor. Obniżona temperatura pozwala spalać paliwo na tyle wolno, że silnik drona może pracować przez ok. 3 minuty. W prawdzie jest to niewiele, ale przy uzyskiwanej prędkości, armia będzie miała szerokie pole do działania.
Firefly ma trafić do sił powietrznych już w przyszłym roku i wprowadzić sporą rewolucję w szybkich i skutecznych misjach militarnych.
Źródło: GeekWeek/ / Fot. AeroAstro Laboratories/MIT