Hiriko - samochód składak lekiem na bolączki miast

Za powstaniem popularnego Smarta stała jedna idea - samochody miejskie muszą być mniejsze, gdyż we współczesnych metropoliach każdy skrawek przestrzeni się liczy. Jednak zdaniem naukowców z MIT - Smart nie jest naszym limitem w kwestii kompresji aut. Poznajcie stworzony przez nich projekt nazwany Hiriko - samochód-składak.

Za powstaniem popularnego Smarta stała jedna idea - samochody miejskie muszą być mniejsze, gdyż we współczesnych metropoliach każdy skrawek przestrzeni się liczy. Jednak zdaniem naukowców z MIT - Smart nie jest naszym limitem w kwestii kompresji aut. Poznajcie stworzony przez nich projekt nazwany Hiriko - samochód-składak.

Za powstaniem popularnego Smarta stała jedna idea - samochody miejskie muszą być mniejsze, gdyż we współczesnych metropoliach każdy skrawek przestrzeni się liczy. Jednak zdaniem naukowców z MIT - Smart nie jest naszym limitem w kwestii "kompresji" aut. Poznajcie stworzony przez nich projekt nazwany Hiriko - samochód-składak.

Hiriko w języku baskijskim oznacza po prostu "miejski samochód". Autko to jest w stanie rozłożonym mniej więcej rozmiarów Smarta (choć ma dużo smuklejszą sylwetkę), po złożeniu jednak zajmuje tylko około 1/3 standardowej przestrzeni parkingowej.

Reklama

Baskijskim nawiązaniem jest także to, że MIT współpracuje z 7 firmami mieszczącymi się w tym regionie Hiszpanii w ramach programu Hiriko Driving Mobility. Miniaturowy, składany samochód ma wejść przede wszystkim do floty ZipCars - samochodów, które są wypożyczane przez miasto na godziny.

Jeśli będziecie chcieli nabyć Hiriko dla siebie - będziecie musieli liczyć się z wydatkiem 12500 euro.

Hiriko oczywiście jest w pełni elektryczny - w tak małym aucie nie ma nawet miejsca na ewentualny zbiornik paliwa. Cała mechanika związana ze sterowaniem pojazdem została wyrzucona i zastąpiona elektroniką. Znajdujący się w kołach silnik potrafi przejechać do 120 kilometrów na jednym naładowaniu baterii, maksymalna prędkość jest automatycznie dostosowywana przez maszynę tak, abyśmy czasem nie przekroczyli miejskich ograniczeń prędkości. Z samochodu wysiada się w stylu George'a Jetsona - przez otwierane do góry okno.

Prototyp pojazdu ma zostać zaprezentowany szefowi Komisji Europejskiej - Jose Barroso. Kolejne 20 modeli będzie pokazanych władzom największych europejskich miast.

Geekweek
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy