i-Eloop - elektryczne innowacje Mazdy

Jeszcze do niedawna tak nowatorskie technologie jak system odzyskiwania energii hamownia znane były wyłącznie z torów Formuły 1. Jednak galopujące ceny paliw i coraz bardziej rygorystyczne normy emisji spalin sprawiają, że producenci coraz chętniej sięgają po bardzo zaawansowane rozwiązania. Jednym z nich jest Mazda, która przedstawiła właśnie opracowany przez japońskich inżynierów system i-Eloop.

Jeszcze do niedawna tak nowatorskie technologie jak system odzyskiwania energii hamownia znane były wyłącznie z torów Formuły 1. Jednak galopujące ceny paliw i coraz bardziej rygorystyczne normy emisji spalin sprawiają, że producenci coraz chętniej sięgają po bardzo zaawansowane rozwiązania. Jednym z nich jest Mazda, która przedstawiła właśnie opracowany przez japońskich inżynierów system i-Eloop.

Jeszcze do niedawna tak nowatorskie technologie jak system odzyskiwania energii hamownia znane były wyłącznie z torów Formuły 1. Jednak galopujące ceny paliw i coraz bardziej rygorystyczne normy emisji spalin sprawiają, że producenci coraz chętniej sięgają po bardzo zaawansowane rozwiązania. Jednym z nich jest Mazda, która przedstawiła właśnie opracowany przez japońskich inżynierów system i-Eloop.

Do tej pory systemy odzyskiwania energii z procesu hamowania składały się między innymi z ciężkich akumulatorów, które niekorzystnie wpływały na masę auta. Ich instalowanie mijało się z celem ponieważ do napędzania samochodu o wyższej wadze potrzeba więcej energii, której w całości nie pokrywały zasoby magazynowane w bateriach. Zupełnie inaczej ma być w przypadku autorskiego wynalazku Mazdy nazwanego i-Eloop.

Reklama

Składa się on z kondensatora o dużej pojemności, który za jednym zamachem zastępuje akumulatory i silnik elektryczny. Kolejną z zalet obok redukcji masy jest duża trwałość kondensatorów, a także magazynowanie i oddawanie energii w częstych cyklach, w krótkich odstępach czasu.

Bardzo ważną częścią układy jest alternator dający napięcie w zakresie od 12V do 25V, połączony z przetwornicą napięcia stałego. Kiedy w czasie jazdy kierowca odpuszcza pedał gazu wówczas alternator zaczyna wspomagać hamowanie i zaczyna generować prąd o napięciu do 25V, który następnie trafia do kondensatora. Za sprawą przetwornicy napięcie obniżane jest do 12V i może zostać wykorzystane do zasilania poszczególnych systemów w auta.

Korzyści jakie z płyną z zastosowania takiego układu może nie robią wielkiego wrażenia, bo spalanie ma obniżyć się o około 10% to jednak jego innowacyjność tego wynalazku przy kolejnych udoskonaleniach może sprawić, że stanie się on jedną z najlepszych technologii tego typu. Po raz pierwszy system i-Eloop zostanie zaprezentowany na targach motoryzacyjnych w Tokio, które rozpoczną się za kilka dni. Trafi on wówczas do koncepcyjnego modelu Tekeri, który ma zastąpić obecną generację Mazdy 6.

Geekweek
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama