Japończykom udało się odwrócić starzenie

Naukowcom z Uniwersytetu Tsukuba pracującym pod kierownictwem profesora Jun-Ichi Hayashiego udało się wpłynąć na dwa geny odpowiedzialne za produkcję najprostszego aminokwasu - glicyny - a tym samym udało im się odwrócić procesy starzenia w mitochondriach.

Naukowcom z Uniwersytetu Tsukuba pracującym pod kierownictwem profesora Jun-Ichi Hayashiego udało się wpłynąć na dwa geny odpowiedzialne za produkcję najprostszego aminokwasu - glicyny - a tym samym udało im się odwrócić procesy starzenia w mitochondriach.

Według mitochondrialnej teorii starzenia wraz z wiekiem w mitochondrialnym DNA nagromadza się coraz więcej mutacji - i nie chodzi tu tylko o ludzi lecz także o inne organizmy. To właśnie mutacje w tej formie DNA odpowiadać mają także za objawy starzenia.

Teorię tę udało się jednak japońskim naukowcom właśnie podważyć - odkryli oni, że defekty mitochondriów wcale nie są związane z nagromadzeniem mutacji w mitochrondrialnym DNA, lecz ze zmianami epigenetycznymi - a więc w samej ekspresji genów.

Japończycy porównali mitochondria pobrane z fibroblastów od młodych ludzi (od zarodków do 12-latków) i starszych osób (w wieku 80-97 lat) i odkryli, że w komórkach starszych ludzi proces oddychania komórkowego przebiega słabiej, ale nie jest to związane w żaden sposób z ilością defektów w mitochondrialnym DNA.

Aby sprawdzić nową teorię cofnęli oni komórki pobrane zarówno od młodszych i starszych ludzi do etapu komórek macierzystych co "zresetowało" wszelkie zmiany epigenetyczne i z powrotem uczyniono z nich komórki dojrzałe - i okazało się, że wszystkie z nich zachowują się tak jakby pochodziły od płodu. Udało im się także zlokalizować geny, które mogą wpływać na takie właśnie zachowanie mitochondriów - są to CGAT i SHMT2, które odpowiadają za produkcję glicyny - najprostszego aminokwasu.

Idąc dalej odkryli oni, że zmieniając regulację ekspresji tych genów można wywołać w mitochondriach defekty albo przywróćić je do młodego stanu.

Czy zatem to jest sekretem starzenia? Jeśli się to potwierdzi to glicyna może okazać się źródłem wiecznej młodości.