LiquidPiston X2 - rewolucyjny silnik Diesla
Obecnie hitem wśród miłośników ekologicznych samochodów jest prąd. Samochody elektryczne zmagają się z wieloma problemami nie do przeskoczenia, a tym czasem okazuje się, że z poczciwego silnika o zapłonie samoczynnym da się wycisnąć dużo, dużo więcej. Oto X2 firmy LiquidPiston, który ma wprowadzić małą rewolucję pod maski naszych samochodów.
Obecnie hitem wśród miłośników ekologicznych samochodów jest prąd. Samochody elektryczne zmagają się z wieloma problemami nie do przeskoczenia, a tym czasem okazuje się, że z poczciwego silnika o zapłonie samoczynnym da się wycisnąć dużo, dużo więcej. Oto X2 firmy LiquidPiston, który ma wprowadzić małą rewolucję pod maski naszych samochodów.
A czemu mówimy o rewolucji? Silnik ten jest o wiele wydajniejszy, mniejszy i cichszy od stosowanych dziś modeli.
X2, który jako prototyp ma być dostępny dla zewnętrznych producentów w drugiej połowie 2013 roku osiąga wydajność ponad 50% podczas gdy dzisiejsze silniki osiągają mniej niż 20%.
Silnik ten posiada zupełnie nową architekturę, która bazuje luźno na silniku z tłokiem obrotowym (jedyny model takiego silnika jaki kiedykolwiek trafił do seryjnej produkcji to silnik Wankla, który stosowany był na przykład w Mazdach z serii RX; jego produkcji zaprzestano z powodu problemów w eksploatacji - często dochodziło w nim do wycieków).
Zaletą silnika X2 jest to, że jest on lżejszy, mniejszy, cichszy i posiada około 10-krotnie mniej części niż obecnie stosowane silniki, a do tego jest bardziej elastyczny - dzięki czemu można go dużo lepiej zoptymalizować pod konkretną pracę.
Komercyjnie silnik najpierw ma trafić na rynek niszowy - do przemysłu obronnego, do napędzania ciężarówek specjalistycznych.
Firma LiquidPiston zebrała póki co od inwestorów 12 milionów dolarów, a do końca bieżącego roku ma zebrać jeszcze 20. Wtedy powinno udać się wprowadzić produkt na rynek.
Źródło: