Megalotnisko powstanie w sercu Polski?
Chińczycy chcą zbudować w okolicach Łodzi megalotnisko, które będzie mogło obsłużyć nawet kilkadziesiąt milionów podróżnych, a więc więcej niż najbardziej oblegane Okęcie. Jest też pomysł sprowadzenia do nas superszybkich pociągów i budowę autostrad. Co jeszcze Chińczycy planują w Polsce w ramach nowego Jedwabnego Szlaku?
Ministerstwo Spraw Zagranicznych poinformowało właśnie, że delegacja, która powróciła z Chin, przywiozła ze sobą imponujące plany naszej współpracy z Państwem Środka. To właśnie przez Polskę ma przebiegać fragment nowego Jedwabnego Szlaku.
Zapadły wstępne decyzje o budowie centralnego portu lotniczego, który ma powstać w 2-3 lata i obsługiwać z czasem nawet kilkadziesiąt milionów podróżnych. Dla porównania Okęcie, które w statystykach ruchu lotniczego zajmuje czołowe miejsce w Polsce, obsłużyło w 2015 roku około 11 milionów pasażerów.
Polskie megalotnisko ma powstać między Łodzią a Warszawą i choć ministerstwo nie chce zdradzić planowanej lokalizacji, to nie trudno się domyśleć, że mowa o rejonie węzła Stryków, gdzie łączą się dwie autostrady: A1 (północ-południe) i A2 (zachód-wschód). To świetna miejscówka, ponieważ znacznie ułatwi dojazd do portu z każdego miejsca w Polsce.
Jednak Chińczycy, którzy deklarują olbrzymie fundusze na inwestycje zagraniczne, na budowie lotniska nie poprzestaną. Chcą skomunikować megalotnisko również poprzez budowę lub rozbudowę sieci superszybkich kolei. Czyżby szykowała się konkurencja dla Pendolino?
Chiny od lat ścigają się z Japonią w kategorii najszybszy pociąg. Między największymi chińskimi metropoliami można już podróżować z prędkością 350 kilometrów na godzinę, jednak wkrótce do użytku wejdą jeszcze szybsze pociągi, które będą wozić mieszkańców i turystów z prędkością prawie 500 km/h. Podróż takim pociągiem z Gdańska do Zakopanego zajęłaby tylko nieco ponad godzinę.
Ministerstwo zdradza, że inwestycje z Chińczykami mają być wielostronne. Przedstawiciele najliczniejszego kraju świata podzielają nasze dążenia, aby firmy, które budowały dużą infrastrukturę w Chinach, pomogły nam w tym również w Polsce. Jako że Jedwabny Szlak 2.0 ma przebiegać nie tylko drogą lądową, lecz także morską, Chiny są żywo zainteresowane budową autostrad, szlaków kolejowych i rzecznych między Morzem Bałtyckim a Morzem Czarnym.
Stąd też plany gigantycznych inwestycji infrastrukturalnych nie tylko w Polsce, lecz we wszystkich krajach środkowo-wschodniej i południowo-wschodniej Europy. Wśród planów drogowych wymienia się głównie budowę drogi Via Carpatia, która będzie biegła przez wschodnią część Polski, sprzyjając rozwojowi dotąd pomijanych regionów naszego kraju.