Mikroorganizmy sprzed 4 miliardów lat dowodem na życie na Marsie

Sensacyjnego odkrycia dokonał międzynarodowy zespół naukowców w Nuvvuagittuq Supracrustal Belt w Kanadzie, które pozwoli nam jeszcze bardziej zgłębić zagadkę pojawienia się i rozwoju życia na naszej planecie, w pierwszych fazach jej formowania się...

Sensacyjnego odkrycia dokonał międzynarodowy zespół naukowców w Nuvvuagittuq Supracrustal Belt w Kanadzie, które pozwoli nam jeszcze bardziej zgłębić zagadkę pojawienia się i rozwoju życia na naszej planecie, w pierwszych fazach jej formowania się.

W trakcie badań analizowania podkładów kwarcu, udało się odkryć skamieliny zawierające szczątki żywych mikroorganizmów. Na poniższym filmie możecie zobaczyć włókna i rurki stworzone przez bakterie żyjące na żelazie. Ich wiek szacuje się na 3,77 miliarda lat.

Miejsce prowadzenia badań jest nieprzypadkowe, gdyż właśnie w okolicach wschodniej części Zatoki Hudsona występują najstarsze na Ziemi skały osadowe. Miliardy lat temu to właśnie one były częścią bogatego w żelazo podmorskiego hydrotermalnego ekosystemu. W gorących i pogrążonych w mroku odmętach wód, zapoczątkowane zostało życie, które powoli rozwijało się tam przez kolejne miliardy lat.

To odkrycie pokazuje, że życie na naszej planecie pojawiło się znacznie szybciej, niż do tej pory sądziliśmy, bo zaledwie kilkaset milionów lat po tym, jak uformowała się Ziemia.

Co ciekawe, wśród ekipy naukowców znaleźli się również astrobiolodzy z NASA. Agencja zainteresowana jest takimi odkryciami, gdyż pojawienie się życia na naszej planecie, może być powiązane z jego rozwojem na Marsie.

Dziś nasza planeta tętni życiem, a Mars jest jałową pustynią, jednak 4 miliardy lat temu było zupełnie odwrotnie. Wówczas to Czerwona Planeta była rajem, a Ziemia istnym piekłem. Misje sond kosmicznych na Marsa pozwoliły nam się dowiedzieć, że na tej planecie niebo było niebieskie, a duże połacie powierzchni wypełniały rzeki, jeziora czy nawet oceany.

Prawdopodobnie rozwijało się też życie, gdyż warunki jak najbardziej ku temu sprzyjały. 3,7 miliarda lat temu nastąpiły ogromne zmiany, Mars stracił bowiem gęstą atmosferę i zaczął przekształcać się w pustynię.

Zupełnie odwrotnie stało się z Ziemią. Te procesy sprawiły, że to właśnie na niej dziś egzystujemy. Wielu naukowców uważa nawet, że na Marsie życie powstało wcześniej, a później, w wyniku uderzania komet i planetoid, bakterie mogły zostać przeniesione na naszą planetę i zainicjować tu życie.

Chociaż są to tylko hipotezy, to jednak właśnie takie badania i odkrycia zbliżają nas do odkrycia tej wielkiej tajemnicy naszego pochodzenia.

Źródło: / Fot. NASA