Najdłuższy tunel świata pod Bałtykiem?
Berlin ze Sztokholmem wkrótce połączy najdłuższy na świecie podmorski tunel kolejowy biegnący pod Morzem Bałtyckim. Ma być dwukrotnie dłuższy niż dotychczas rekordowy tunel w Japonii. Ile będzie kosztować?
Inżynierowie z Niemiec i Szwecji prowadzą prace studyjne nad jedną z największych inwestycji budowlanych współczesnej Europy. Ma nią być budowa tunelu pod dnem Morza Bałtyckiego prowadzącego do autostrad łączących Berlin ze Sztokholmem.
Tunel ma mieć blisko 100 kilometrów długości i mają się nim poruszać superszybkie pociągi. Koszt inwestycji szacuje się wstępnie na 12 miliardów euro. Jeśli takowy tunel powstanie, to będzie on dwukrotnie dłuższy od obecnie rekordowego łączącego japońskie wyspy Honsiu i Hokkaido.
Projektem są zaciekawieni również Norwegowie, którzy chcieliby, aby powstała międzynarodowa linia kolejowa przebiegająca przez Oslo, Göteborg, Sztokholm, Kopenhagę, Berlin, Pragę, Monachium i Wenecję. W jej biegu powstałby tunel podmorski i tunele górskie.