Najdłuższy tunel świata ukończony
20 lat i 6.5 miliarda euro - tyle pochłonęła budowa ukończonego właśnie najdłuższego tunelu świata - Gotthard-Basistunnel. Rozciąga się on na długości 57 kilometrów łącząc Mediolan z Zurychem, dzięki czemu podróż między tymi miastami powinna zająć około 2 i pół godziny.
20 lat i 6.5 miliarda euro - tyle pochłonęła budowa ukończonego właśnie najdłuższego tunelu świata - Gotthard-Basistunnel. Rozciąga się on na długości 57 kilometrów łącząc Mediolan z Zurychem, dzięki czemu podróż między tymi miastami powinna zająć około 2 i pół godziny.
Budowa tunelu rozpoczęła się od referendum w roku 1998, w którym większość biorących udział opowiedziała się za poprawą infrastruktury. Samo drążenie rozpoczęto w roku 2003, a od tego czasu prawie 2 tysiące robotników pracowało dzień i noc przy gigantycznych, mechanicznych kretach wydobywając spod Alp łącznie 31 milionów ton ziemi i zmielonych skał.
Pociągi we wnętrzu nowego tunelu rozpędzać się mają do prędkości nawet 240 kilometrów na godzinę, co jest możliwe dzięki temu, że prace szły idealnie zgodnie z planem i tunel udało się wydrążyć bardzo prosto. Dzięki temu całą, liczącą sobie 280 kilometrów długości trasę pomiędzy Mediolanem, a Zurychem będzie można pokonać w 2 godziny i 30 minut - o godzinę szybciej niż do tej pory.
Oficjalne otwarcie nastąpić ma w czerwcu przyszłego roku, podczas festiwalu, na którym zjawić ma się nawet pół miliona osób. Niestety pierwszy przejazd będzie mógł odbyć tylko tysiąc szczęśliwców.
Ufundowana w całości przez Szwajcarów konstrukcja bije tym samym dotychczasowego rekordzistę -
50-kilometrowy tunel Seikan łączący wyspy Honsiu i Hokkaido - o 7 kilometrów.
Źródło: