Najmłodsza egzoplaneta odkryta

Astronomowie przy użyciu teleskopów Kecka umieszczonych na szczycie Mauna Kea na Hawajach odkryli właśnie planetę, która dopiero co skończyła przechodzić fazę formowania się z dysku protoplanetarnego. Dzięki temu mamy unikalną szansę podejrzeć planetę w wieku niemowlęcym.

Astronomowie przy użyciu teleskopów Kecka umieszczonych na szczycie Mauna Kea na Hawajach odkryli właśnie planetę, która dopiero co skończyła przechodzić fazę formowania się z dysku protoplanetarnego. Dzięki temu mamy unikalną szansę podejrzeć planetę w wieku niemowlęcym.

Planetę tę odkryto odnajdując puste miejsce w obłoku pyłów i gazów w dysku protoplanetarnym. Nowa planeta - nazwana LkCa 15 b orbituje wokół gwiazdy typu T Tauri - LkCa 15 - która znajduje się około 450 lat świetlnych od Ziemi.

Gwiazdy typu T Tauri są bardzo młode i jasne. Ten typ charakterystyczny jest dla gwiazd, które dopiero co uformowały się z obłoku gazów pod wpływem kolapsu grawitacyjnego. Energia wydzielona podczas niego powoduje zapłon reakcji termojądrowych, które później rozpalają gwiazdę.

LkCa 15 b, gazowy olbrzym, jest najmłodszą planetą kiedykolwiek odnalezioną. Jest ona 5-krotnie młodsza niż dotychczasowy rekordzista.

Nie trzeba chyba nikomu mówić jak ważnych informacji na temat powstawania planet może dostarczyć obserwacja dopiero co uformowanej planety. Naukowcy liczą na lepsze poznanie i zrozumienie procesów, które stoją za stworzeniem Ziemi i całego naszego Układu Słonecznego.

Źródło: , Zdj.: By ESO (http://www.eso.org/public/images/eso0638a/) [],