Chiny znowu zaskoczyły świat. Myśliwiec startuje z lotniskowca
Chińczycy w listopadzie zeszłego roku pokazali na swój kolejny "niewidoczny" dla radarów myśliwiec Shenyang J-35A, a teraz maszyna przechodzi testy na pokładzie największego lotniskowca. Eksperci nie ukrywają, że to piorunujące tempo rozwoju chińskiej armii jest podyktowane narastającymi napięciami na linii Chiny-USA w sprawie ceł oraz tematu Tajwanu.

Shenyang J-35A oficjalnie zadebiutował podczas 15. edycji targów lotniczych Airshow China 2024, które odbyły się w listopadzie 2024 roku. Jego ujawnienie było też częścią obchodów 75-lecia jednostki działającej w porcie lotniczym Zhuhai. Z tego powodu maszyna otrzymała numer taktyczny 75.
Analitycy z serwisu WarZone podali, że Chiny są drugim po USA państwem na świecie, które ma w swojej flocie dwa myśliwce typu stealth, czyli zostały wykonane w technologii utrudniającej wykrycie przez nawet najlepsze radary. J-35A wygląda tak, jakbyśmy mieli do czynienia z bardzo zaawansowaną maszyną.
Chiński J-35A podobny do amerykańskiego F-35C
Na pierwszy rzut oka jest łudząco podobna do amerykańskiego myśliwca F-35C. Obie maszyny są niemal identyczne z zewnątrz, ale nie ma żadnych wątpliwości, że zupełnie różnią się w środku. Chiny wciąż w technologiach lotniczych znajdują się wiele lat za USA. Mimo wszystko, nawet na takie maszyny jest obecnie duże zainteresowanie na świecie.
Myśliwiec ma docelowo występować w dwóch wersjach, a mianowicie morskiej oraz lądowej. Ta pierwsza pozwoli odbywać starty i lądowania z lotniskowców. J-35A niedawno przeszedł zaawansowane testy na nowoczesnym lotniskowcu CNS Liaoning (CV-16), a teraz CNS Fujian (CV-18). Obie jednostki wykorzystują katapultę elektromagnetyczną (EMALS) do startu samolotów.
J-35 będzie startował z lotniskowców
J-35A został wyposażony w najnowsze i bardzo mocne silniki WS-13E. Pozwalają one maszynie sprawnie manewrować w powietrzu, podczas wykonywania misji na krótkich dystansach. - Samolot przeznaczony jest głównie do prowadzenia walk powietrznych, może także przeprowadzać ataki powietrze-ziemia - przekazał płk Niu Wenbo, z departamentu wyposażenia lotniczego w dowództwie PLAAF.
J-35 i J-35A wywodzą się z samolotu J-31/FC-31 Gyrfalcon, opracowanego przez spółkę Shenyang Aircraft Corporation (SAC), będącą częścią AVIC. Mają one uzupełnić lub zastąpić starsze maszyny J-15, czyli kopie rosyjskiego Su-33. Z oficjalnych informacji wynika, że pierwsze dwa prototypy były dedykowane dla lotnisk lądowych, podobnie jak najnowszy J-35A.
Chiny chcą sprzedawać swojego J-35
Co ciekawe, Pekin zamierza zaoferować w sprzedaży swoją najnowszą maszynę np. krajom sojuszniczym z BRICS. J-35A ma być tańszą alternatywą dla amerykańskiego myśliwca piątej generacji F-35. Niedawno doszły do nas wieści, że Pakistan był zainteresowany nieco cięższymi myśliwcami J-20A. Nieoficjalnie mówiło się, że może to być 30-40 samolotów tego typu.
J-35A jest napędzany dwoma silnikami odrzutowymi z dopalaczem, najprawdopodobniej Guizhou WS-21 (wcześniejsze prototypy FC-31 używały WS-13E). Każdy silnik generuje ciąg w zakresie 87,2-93,2 kN (19 600-21 000 lbf) z dopalaczem. Istnieją doniesienia, że w przyszłości J-35A może zostać wyposażony w nowsze silniki WS-19, które oferują do 10% więcej mocy, potencjalnie umożliwiając supercruise (lot ponaddźwiękowy bez dopalacza). Maksymalna prędkość jest szacowana na Mach 1,8 (około 2200 km/h), co przewyższa F-35C (Mach 1,6), ale ustępuje F-22 (Mach 2,25).
Chiński J-35A to potężna maszyna
Zasięg bojowy J-35A szacuje się na około 1200 km (746 mil) bez zbiorników zewnętrznych, choć dane te dotyczą prototypu FC-31 i mogą się różnić dla J-35A. Pułap operacyjny wynosi około 16 000 m (52 000 stóp). Samolot jest zaprojektowany do operacji wielozadaniowych, w tym zdobywania przewagi powietrznej, zwalczania celów naziemnych i przechwytiwania wrogich samolotów, w tym bombowców i pocisków manewrujących. Jego zdolność do "pierwszego wykrycia i uderzenia" sugeruje zaawansowane systemy celowania i możliwość działania poza zasięgiem detekcji wroga.
J-35A dysponuje wewnętrzną komorą uzbrojenia, mogącą pomieścić do sześciu pocisków powietrze-powietrze (np. PL-15) lub kombinację pocisków powietrze-ziemia i bomb o masie do 2000 kg. Dodatkowo, na sześciu zewnętrznych węzłach podskrzydłowych może przenosić do 6000 kg uzbrojenia, co daje maksymalną ładowność 8000 kg. Zewnętrzne uzbrojenie zmniejsza jednak właściwości stealth. Samolot jest przystosowany do przenoszenia nowoczesnych chińskich pocisków, takich jak PL-10 i PL-15, oraz potencjalnie bomb kierowanych.