Naukowcy policzyli wszystkie drzewa świata

Grupa naukowców z Botanical Gardens Conservation International (BGCI) podjęła się jakiś czas temu zadania, które wymagało wręcz tytanicznego wysiłku - postanowili oni stworzyć wielkie kompendium zawierające wszystkie drzewa świata. Wzięli się zatem do liczenia, a dziś możemy podziwiać efekt.

Grupa naukowców z Botanical Gardens Conservation International (BGCI) podjęła się jakiś czas temu zadania, które wymagało wręcz tytanicznego wysiłku - postanowili oni stworzyć wielkie kompendium zawierające wszystkie drzewa świata. Wzięli się zatem do liczenia, a dziś możemy podziwiać efekt.

W zadaniu tym BGCI wspomagało pół tysiąca botanicznych organizacji, które nadsyłały dane ze swoich zakątków globu. Dane te następnie zostały połączone w całość, a później opublikowane w magazynie Journal of Sustainable Forestry (link na dole). Łącznie doliczono się 60065 różnych gatunków drzew.

Okazało się, że najwięcej drzew na świecie - bo aż 8715 gatunków - możemy znaleźć w Brazylii, co raczej nikogo nie dziwi - wszak tam właśnie znajduje się puszcza amazońska. Najmniej z kolei występuje w regionach najzimniejszych, arktycznych oraz w subarktycznym obszarze Ameryki Północnej - w tym ostatnim znaleźć można tylko 1400 gatunków drzew. Spośród wszystkich 60 tysięcy, 300 gatunków zostało uznane za bardzo zagrożone wyginięciem - w naturze występuje mniej niż 50 sztuk każdego z nich.

Badanie to wskazuje jak ważna jest ochrona lasów deszczowych Brazylii, podkreślając po raz kolejny jak ważny jest to ekosystem dla naszej planety. Dodatkowo trzeba mieć na uwadze, że tak naprawdę opublikowane badanie jest tylko wierzchołkiem góry lodowej - danych zebrano bowiem tyle, że obrabiać je trzeba będzie przez długie lata (choć pewnie da się to przyspieszyć z pomocą najnowszych technik uczenia maszynowego), dlatego w najbliższym czasie możemy spodziewać się zalewu ciekawych informacji botanicznych.

Źródło: , Zdj.: CC0