Nowe drogi i obwodnice w Polsce w 2016
W tym roku kierowcy będą mogli wreszcie przejechać kompletną autostradą A4 od granicy niemieckiej do ukraińskiej, a autostradą A1 z Trójmiasta do Piotrkowa Trybunalskiego.
W tym roku kierowcy będą mogli wreszcie przejechać kompletną autostradą A4 od granicy niemieckiej do ukraińskiej, a autostradą A1 z Trójmiasta do Piotrkowa Trybunalskiego. Drogowcy planują oddać także do użytku jeden z fragmentów S8 i obwodnice Lublina (fragment zachodni) oraz Brodnicy.
Obecnie w Polsce użytkowanych jest łącznie 3049 km dróg szybkiego ruchu, w tym 1553,2 km autostrad i 1495,8 km dróg ekspresowych. Wkrótce będzie więcej. W budowie jest 1173,7 km nowych dróg krajowych, w tym 117,5 km autostrad, 955,2 km dróg ekspresowych i 101 km pozostałych dróg krajowych, w tym obwodnice dziewięciu miast. Częścią z nich pojedziemy jeszcze w tym roku.
A4 to najdłuższa polska autostrada, ale brakuje jej jeszcze ostatniego odcinka: od węzła Rzeszów Wschód do węzła Jarosław. I to właśnie ten fragment drogowcy planują oddać w tym roku.
W sprawie A1, jedynej autostrady biegnącej z północy na południe Polski, drogowcy mają dobrą i złą wiadomość. Dobra jest taka, że w tym roku ma zostać oddany odcinek z Łodzi do Tuszyna, dzięki czemu będzie można dojechać autostradą z Trójmiasta do Piotrkowa Trybunalskiego. Niestety nadal nie wiadomo, co dalej. Odcinek między Piotrkowem a Częstochową nie ma szczęścia - miał być gotowy już na Euro 2012, ale nie dość, że nadal nie wiadomo kiedy powstanie, to jeszcze nie jest pewnie, kto ma go w ogóle wybudować. Poprzedni rząd chciał powierzyć to zadanie spółce specjalnego przeznaczenia, która miała także zebrać pieniądze na zrealizowanie inwestycji. Jaki pomysł ma obecny rząd - jeszcze nie wiemy.
Jak poinformował Jan Krynicki, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, w tym roku oddane mają być także odcinek S8 od obwodnicy Wiśniewa za obwodnicę Mężenina, Zachodnia Obwodnica Lublina, czyli droga S19 od węzła Sławinek do węzła Lublin Węglin oraz obwodnica Brodnicy w ciągu drogi krajowej nr 15. - Planujemy oddać do ruchu te odcinki dróg, o ile nie wystąpią czynniki niezależne od inwestora i wykonawców, które mogłyby wydłużyć realizację inwestycji - zastrzegł Krynicki.
Na tym jednak nie koniec planów. Drogowcy szukają w przetargach wykonawców na ponad 900 km nowych autostrad, ekspresówek i dróg krajowych. Jak powiedział portalowi money.pl rzecznik GDDKiA, toczą się postępowania dotyczące budowy 36,6 km autostrad, 766,5 km dróg ekspresowych, oraz 104,5 km pozostałych dróg krajowych, w tym obwodnic jedenastu miast.
We wrześniu poprzedni rząd przyjął program, który zakładał wybudowanie kolejnych 3,9 tysiąca dróg ekspresowych i autostrad. Jednak ówczesna opozycja, a dzisiejsza partia rządząca, określała ten plan jako "kiełbasę wyborczą" i krytykowała jego założenia. Wiadomo już, że obecny rząd będzie chciał wprowadzić zmiany do programu. Jak pisze money.pl, z resortu infrastruktury płyną głosy, że poprzednia ekipa zaplanowała inwestycje warte około 198 mld zł, ale zabezpieczyła na ich realizację prawie dwukrotnie mniejszą kwotę - 107 mld zł. Nie ma jeszcze oficjalnego wykazu, które inwestycje wypadną z programu. W ministerstwie infrastruktury wciąż trwają analizy na ten temat.
Źródło: oraz