Polscy studenci z AGH zaprezentowali łódź napędzaną Słońcem

Polscy studenci z Akademii Górniczo-Hutniczej (AGH) w Krakowie zbudowali łódź napędzaną energią słoneczną. Solar Boat powstała w ramach projektu zainicjowanego przez koło naukowe Eko-Energia oraz Akademicki Klub Żeglarski. Celem była budowa w pełni ekologicznej łodzi...

Polscy studenci z Akademii Górniczo-Hutniczej (AGH) w Krakowie zbudowali łódź napędzaną energią słoneczną. Solar Boat powstała w ramach projektu zainicjowanego przez koło naukowe Eko-Energia oraz Akademicki Klub Żeglarski. Celem była budowa w pełni ekologicznej łodzi...

Polscy studenci z Akademii Górniczo-Hutniczej (AGH) w Krakowie zbudowali łódź napędzaną energią słoneczną. Solar Boat powstała w ramach projektu zainicjowanego przez koło naukowe Eko-Energia oraz Akademicki Klub Żeglarski. Celem była budowa w pełni ekologicznej łodzi, która miała wziąć udział w prestiżowych międzynarodowych zawodach łodzi solarnych w Monako.

Łódź solarna o nazwie Baśka powstawała przez dwa lata i kosztowała 250 tysięcy złotych. Projektem zainteresowała się firma Ericsson, która ma ogromne doświadczenie w technologiach elektronicznych zarządzenia tego typu jednostkami. Inżynierowie wsparli studentów w testach sterowania, nawigacji, stabilizacji i napędu łodzi.

Reklama

"Te zawody są bardzo fajną płaszczyzną wymiany wiedzy. Co roku drużyny z całego świata przyjeżdżają tam i wdrażają nowe rozwiązania. Co roku to są nowe łódki; to nie jest tak, że ktoś powtarza ten sam schemat. Chcemy się rozwijać. Wypracowujemy własną technologię, co w naszym wieku, biorąc pod uwagę to, jak bardzo wychodzimy poza zakres tego, co robimy na studiach, jest wartością samą w sobie." - powiedziała Anna Popiołek, współkoordynator projektu.

Baśka ma zamontowane hydroskrzydła częściowo kontrolowane przez urządzenia pokładowe. Generują one siłę nośną, która pozwala na unoszenie się kadłuba nad wodą, dzięki czemu łódź może osiągnąć prędkość ok. 30 km/h. Łódź ma 6 metrów długości, 2,5 metra szerokości (80 centymetrów szerokości kabiny), waży 70 kilogramów, a jej wyporność to 150 kilogramów.

"Projekt ma na celu wywołanie tego, co jest najważniejsze - pomysłów studenckich młodych ludzi, którzy mają otwartą głowę, nie mają barier, mają marzenia i te marzenia realizują." - dodał Jerzy Lis, prorektor ds. współpracy AGH.

Studenci z AGH Solar Boat Team informują, że obecnie są w trakcie testów swojej łodzi na Wiśle w Krakowie, a na zawody w Monako wybierają się za miesiąc. Trzymajmy za nich kciuki!

Źródło: / Fot. AGH

Geekweek
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy