Światła przeciwmgłowe przyczyną tysięcy wypadków!
Gdyby spytać przeciętnego posiadacza samochodu o przyczyny wypadków z pewnością większość wymieniłaby nadmierną prędkość, alkohol, złe warunki na drodze czy ryzykowne zachowania. Co ciekawe, okazuję się też, że za sporą liczbę wypadków i kolizji odpowiadają kierowcy używający świateł przeciwmgłowych niezgodnie z przepisami.
Gdyby spytać przeciętnego posiadacza samochodu o przyczyny wypadków z pewnością większość wymieniłaby nadmierną prędkość, alkohol, złe warunki na drodze czy ryzykowne zachowania. Co ciekawe, okazuję się też, że za sporą liczbę wypadków i kolizji odpowiadają kierowcy używający świateł przeciwmgłowych niezgodnie z przepisami.
Takie wnioski płyną z raportu przygotowanego przez jedną z angielskich firm ubezpieczeniowych. Na podstawie przeprowadzonych badań okazało się, że używanie świateł przeciwmgłowych przy dobrej widoczności mogło doprowadzić tylko w ubiegłym roku do ponad 300 000 wypadków i stłuczek. Również około 2 milionów ankietowanych przyznało, że z tego samego powodu byli świadkami niebezpiecznych sytuacji na drogach.
Choć w Wielkiej Brytanii przepisy jasno regulują kiedy można włączać przednie i tylne światła przeciwmgielne, to i tak wielu kierowców przyznaje się do tego, że mimo świadomości łamania kodeksu drogowego używają tych świateł z kilku powodów. Najczęstsza odpowiedź deklarowana przez 21% kierowców to chęć poprawy widoczności. Niewiele mniej, bo 14% nie widzi praktycznej strony włączania tego typu świateł, a myśli jedynie o lepszym wyglądzie samochodu na drodze. Inną dość często powtarzająca się wymówką była chęć odstraszania kierowców jadących zbyt blisko od poprzedzającego pojazdu.
Co ciekawe, większość wypadków wynikających z tego powodu odbywa się nie na wiejskich i słabo oświetlonych drogach, poza terenem zabudowanym, a w miastach. Szczególnym uwielbieniem do korzystania do oświetlenia przeciwmgłowego pałają kierowcy z Londynu. Innym interesującym wnioskiem płynącym z ankiety jest fakt, że dokładnie 50% zdarzeń wynika z oślepienia tylko światłami tylnymi.
Jak do kwestii używania świateł przeciwmgłowych odnoszą się polskie przepisy. Kodeks drogowy jasno precyzuje jedynie kiedy możemy używać tylnych lamp. Zgodnie z przepisami włączymy je wyłącznie kiedy widoczność spada poniżej 50 metrów. Natomiast w kwestii przedniej pary lamp są one dość ogólne. Zapis ten zezwala na uruchomienie ich w czasie jazdy w warunkach o zmniejszonej przejrzystości powietrza.