Volkswagen XL1- mistrz oszczędności

Na trwających właśnie targach motoryzacyjnych w Katarze zaprezentowany został nowym ekologiczny prototyp- Volkswagen XL1. Poza dość niekonwencjonalnym wyglądem charakteryzuje się on symbolicznym spalaniem nie przekraczającym 1 litra paliwa na 100 km.

Na trwających właśnie targach motoryzacyjnych w Katarze zaprezentowany został nowym ekologiczny prototyp- Volkswagen XL1. Poza dość niekonwencjonalnym wyglądem charakteryzuje się on symbolicznym spalaniem nie przekraczającym 1 litra paliwa na 100 km.

Na trwających właśnie targach motoryzacyjnych w Katarze zaprezentowany został nowym ekologiczny prototyp- Volkswagen XL1. Poza dość niekonwencjonalnym wyglądem charakteryzuje się on symbolicznym spalaniem nie przekraczającym 1 litra paliwa na 100 km.

XL1 to efekt doświadczeń uzyskanych przy budowie modeli 1Litre oraz L1. Drugi, pokazany publicznie w 2009 roku pojazd, zwracał uwagę tandemowym układem siedzeń i spalaniem na poziomie 1,2l oleju napędowego na 100 km. Plany były jednak bardziej ambitne- samochód miał osiągnąć zużycie nie przekraczające 1 l. Udało się to dopiero w trzecim prototypie.

Reklama

Jedną z tajemnic tak małego spalania jest układ napędowy. W samochodzie zastosowano połączenie silnika diesla o pojemności 800 cm3 i mocy 45 KM oraz silnika elektrycznego generującego 27 KM. Mimo słabych parametrów samochód jest w stanie osiągnąć 100 km/h w czasie 11.9 s i rozpędzić się maksymalnie do prędkości 160 km/h.

Bardzo dużą rolę odgrywa tu niewielka masa pojazdu wynosząca zaledwie 795 kg. Osiągnięto ją dzięki wykorzystaniu lekkich materiałów takich jak polimery wzmocnione włóknem węglowym w nadwoziu, zawieszenie ze stopów aluminium i wykonane z magnezu felgi.

Kolejną dziedziną, której poświęcono dużo miejsca była aerodynamika. Godziny testów w tunelu aerodynamicznym zaowocowały niewielkim współczynnikiem oporu powietrza wynoszącym 0.186.

Całość zaprocentowała zrealizowaniem zamierzonych rezultatów. Spalanie paliwa spadło do 0,8 l na na każdą przejechaną setkę kilometrów.

XL1 nie ma szans na wdrożenie do produkcji seryjnej. Winne są temu bardzo wysokie koszty. Jednak rozwiązania techniczne mogą zostać wykorzystane w przyszłych projektach Volkswagena.

zdjęcia: Volkswagen

Geekweek
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy