WISE odkrył miliony czarnych dziur

Misja Wide-field Infrared Survey Explorer (WISE) prowadzona przez NASA doprowadziła właśnie do odkrycia milionów nowych czarnych dziur, a także tysięcy zamglonych galaktyk nazwanych DOG (dust-obscured galaxy).

Misja Wide-field Infrared Survey Explorer (WISE) prowadzona przez NASA doprowadziła właśnie do odkrycia milionów nowych czarnych dziur, a także tysięcy zamglonych galaktyk nazwanych DOG (dust-obscured galaxy).

Teleskop przyniósł obrazy całej masy ukrytych wcześniej przed naszym wzrokiem obiektów - odkryto m. in. asteroidę, która lata po tej samej orbicie co Ziemia (wyprzedzając nas jednak w kosmicznym tańcu), najzimniejsze z odkrytych kiedykolwiek gwiazd, a teraz także supermasywne czarne dziury i galaktyki skrywające się w chmurach kosmicznego pyłu.

WISE przeszukiwał całe niebo dwukrotnie w paśmie podczerwonym wykonując miliony zdjęć. Dzięki temu udało się dostrzec galaktyki i pożywiające się czarne dziury - które są po prostu cieplejsze od przysłaniających je chmur. Wszystkie uzyskane przez WISE dane zostały udostępnione publicznie, dzięki czemu amatorzy astronomii z całego świata mogą przyłączyć się do poszukiwań nowych, nieznanych wcześniej obiektów.

Nowe odkrycia mogą pomóc zrozumieć jak galaktyki i supermasywne czarne dziury egzystują obok siebie i ewoluują we wszechświecie. Większe z nich mają bowiem masę nawet miliard razy większą od Słońca i mogą teoretycznie doprowadzić do zatrzymania formowania gwiazd - poprzez ogromne ilości radiacji.

Z pomocą WISE udało się także astronomom odkryć najjaśniejsze galaktyki - spośród których część potrafi generować 100 bilionów razy więcej światła niż nasze Słońce. Są one jednak przysłonięte przez tak gęste chmury pyłu i gazu, że można je dostrzec dopiero w podczerwieni.