Zobacz Pendolino jutro we Wrocławiu

Miłośnicy kolei i wszyscy zainteresowani, będą mogli zobaczyć pierwszy skład polskiego Pendolino w poniedziałek w samo południe na peronie 3 na Dworcu Głównym we Wrocławiu. Potem szybki pociąg trafi na tor testowy, a pod koniec przyszłego roku rozpocznie normalne kursy między największymi miastami. Co jeszcze wiemy o Pendolino?

Miłośnicy kolei i wszyscy zainteresowani, będą mogli zobaczyć pierwszy skład polskiego Pendolino w poniedziałek w samo południe na peronie 3 na Dworcu Głównym we Wrocławiu. Potem szybki pociąg trafi na tor testowy, a pod koniec przyszłego roku rozpocznie normalne kursy między największymi miastami. Co jeszcze wiemy o Pendolino?

Miłośnicy kolei i wszyscy zainteresowani, będą mogli zobaczyć pierwszy skład polskiego Pendolino w poniedziałek w samo południe na peronie 3 na Dworcu Głównym we Wrocławiu. Potem szybki pociąg trafi na tor testowy, a pod koniec przyszłego roku rozpocznie normalne kursy między największymi miastami.

W piątek bladym świtem z fabryki firmy Alstom we włoskim Savigliano, na południe od Turynu, wyruszył pierwszy skład polskiej wersji Pendolino. Superszybki pociąg jest w tej chwili w drodze przez Włochy, Austrię i Czechy, aby w nocy z niedzieli na poniedziałek przekroczyć polską granicę.

Reklama

Pierwszy raz na polskich torach Pendolino będzie można zobaczyć około godziny 23:00 w Międzylesiu na południowych krańcach woj. dolnośląskiego. Następnie skład przejedzie trasą w kierunku Wrocławia, mijając stacje w Kłodzku, Ząbkowicach, Niemczy, Łagiewnikach, Jordanowie Śląskim, Kobierzycach i Bielanach Wrocławskich.

Pociąg, choć jest w pełni sprawny, to jednak ze względu na brak homologacji jest ciągnięty przez lokomotywę PKP. Większość wagonów jest naszpikowana aparaturą pomiarową.

Około godziny 4:00 nad ranem w poniedziałek pociąg dotrze na Dworzec Główny we Wrocławiu, gdzie w będzie myty i przygotowywany do oficjalnej prezentacji z udziałem mediów, która zaplanowana jest na godzinę 12:00. Wtedy też pociąg wjedzie na peron 3. Lokomotywa będzie podczepiona od tyłu, aby dać wrażenie, że pociąg jedzie o własnych siłach.

Podczas konferencji prasowej Pendolino będzie można zobaczyć w pełnej krasie. Zainteresowani będą mogli zwiedzić dwa wagony, dowiedzieć się ciekawostek od przewodnika i zrobić sobie pamiątkowe zdjęcia.

Po godzinie 15:00 skład ruszy, przejedzie nad ulicą Borowską, Powstańców Śląskich, Zielińskiego, Zaporoską, Grabiszyńską i Strzegomską. Zobaczyć go będzie można na dworcu Wrocław Mikołajów, a potem Wrocław Popowice, wreszcie przejedzie mostem przez Odrę i opuści Wrocław w Świniarach.

Jego celem będzie miejscowość Bychowo, w okolicach Żmigrodu, na północnych krańcach woj. dolnośląskiego, gdzie znajduje się Ośrodek Eksploatacji Toru Doświadczalnego Instytutu Kolejnictwa...

Tam Pendolino będzie testowany w różnych sytuacjach i warunkach atmosferycznych aż do połowy października, następnie oficjalnie uzyska homologację i zostanie dopuszczony do normalnego użytkowania na terenie Polski.

Miłośnicy kolei będą mogli podglądać skład poruszający się z prędkością nawet 160 m/h, z kilku mostów drogowych przebiegających nad prawie 8-kilometrowym torem. Zimą lub wiosną będzie także testowany na Centralnej Magistrali, gdzie osiągnie prędkość 280 km/h, bijąc poprzedni rekord 250 km/h z 1994 roku.

Polskie Pendolino zabierze pierwszych podróżnych na Boże Narodzenie w 2014 roku, a bilety będą kosztować od 49 złotych. Pociąg będzie pędzić 160 km/h, bo na tyle pozwala bieżąca infrastruktura. Wyjątkiem ma być spory fragment Centralnej Magistrali między Katowicami i Warszawą, gdzie na niektórych odcinkach będzie osiągać 200 km/h.

Ta jednak ma być systematycznie modernizowana, tak, aby już w 2015 roku na głównych liniach można było osiągać zakładaną przez PKP Intercity prędkość. W przyszłości pociąg będzie wozić nas z prędkością nawet 220-230 km/h.

Z Warszawy do Trójmiasta podróż trwać będzie zaledwie 2 godziny 45 minut. Dla porównania obecnie na tej linii pociąg jedzie nie mniej niż 5 godziny 45 minut, średnio 6-8 godzin, a najdłużej nawet 11 godzin 30 minut. Przednią część pociągu, aerodynamiczny "nos", stworzył Giorgetto Giugiaro, włoski projektant samochodów, zdobywca tytułu najlepszego projektanta samochodów XX wieku, który pracował przy modelach m.in. Maserati i Ferrari.

Każdy pociąg składa się z siedmiu wagonów i ma długość 187 metrów. W sumie PKP Intercity otrzyma 20 pociągów za 665 mln euro. W każdym składzie dostępne będą łącznie 402 miejsca, w tym 57 w pierwszej klasie i 345 w drugiej. Oprócz tego w jednym wagonie zlokalizowane zostały trzy przedziały biznesowe, po cztery miejsca w każdym. Miejsca w pierwszej i drugiej klasie usytuowane są bezprzedziałowo, za wyjątkiem miejsc biznesowych.

W obu klasach fotele będą rozkładane, do każdego miejsca przypisane będzie gniazdko elektryczne i lampka, każdy będzie mógł skorzystać z szybkiego bezprzewodowego internetu, zamontowane będą obszerne stelaże na bagaże i wieszaki na rowery. Pasażerowie będą mieć nawet o 20 cm więcej miejsca na wygodne ułożenie nóg niż pasażerowie samolotów, co ma dodatkowo zwiększyć komfort podróży.

We wszystkich składach przy sufitach, zostaną zamontowane monitory, pełniące funkcję tzw. "telewizji w środkach komunikacji". Na ekranach pojawiać się będą informacje o szerokim zakresie tematycznym od wiadomości po prognozę pogody. Wszechobecne wyświetlacze LCD będą wskazywać numer linii, pociągu i wagonu, czy dany fotel jest zarezerwowany, a jeśli tak to na jakim odcinku, do jakiej stacji zbliża się pociąg oraz czy toaleta jest wolna czy zajęta.

Dzięki nowoczesnemu systemowi sprzedaży biletów, będą miały one zmienną cenę w zależności od dnia tygodnia, godziny, wagonu i tego, kiedy bilet zakupimy. Im wcześniej dokonamy rezerwacji, tym podróż będzie tańsza. PKP Intercity obiecuje, że zakupione wcześniej bilety nie będą się różnić cenowo od tych obecnie obowiązujących w Intercity.

Ile będzie trwała podróż polskim Pendolino?

Warszawa-Gdynia: 2h45m (obecnie od 5h45m do 11h30m)

Warszawa-Kraków: 2h15m (obecnie od 3h15m do 5h40m)

Warszawa-Katowice: 2h10m (obecnie od 2h45m do 4h30m)

Warszawa-Wrocław: 3h30m (obecnie od 5h15m do 7h45m)

Gdynia-Kraków: 5h20m (obecnie od 10h25m do 13h05m)

Gdynia-Wrocław: 6h15m (obecnie od 8h00m do 9h15m)

Gdynia-Katowice: 5h15m (obecnie od 11h05m do 12h35m)

Gdynia-Gliwice: 6h00m (obecnie 11h50m)

Katowice-Gliwice: 0h25m (obecnie od 0h40m do 1h00m)

Poniżej możecie zobaczyć galerię zdjęć. Co myślicie o tej "rewolucji" na polskich torach?

Geekweek
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy