Anomalia w pobliżu Wielkiej Piramidy w Gizie. Badacze coś znaleźli

Badacze prowadzący rozpoznanie na obszarze starożytnego egipskiego cmentarza w pobliżu kompleksu piramid w Gizie natrafili na anomalię, która okazała się prowadzić do istotnego odkrycia archeologicznego.

W okolicach słynnego kompleksu piramid doszło do nowego odkrycia archeologicznego. /123RF/PICSEL

Wykorzystując do analizy geofizyczne metody badawcze w postaci georadaru i tomografii elektrooporowej naukowcy z Japonii i Egiptu ustalili nowe dane na temat niezbadanego dotychczas obszaru cmentarzyska w okolicach Wielkiej Piramidy w Gizie.

Obszar w pobliżu Wielkiej Piramidy skrywa wiele sekretów

Nowe ustalenia ekspertów z Międzynarodowego Uniwersytetu Higashi Nippon i Uniwersytetu Tohoku w Japonii, a także Narodowego Instytutu Badawczego Astronomii i Geofizyki (NRIAG) w Egipcie donoszą o dość ważnych odkryciach, które wskazują na możliwą obecność pozostałości archeologicznych, które były wcześniej nieznane.

Dzięki zastosowaniu radaru penetrującego ziemię oraz tomografii elektrooporowej ujawniono w jednym miejscu znaczącą anomalię, która naprowadziła badaczy na podziemną budowlę.

- Uważamy, że znaleźliśmy anomalię: połączenie płytszej struktury prowadzącej do głębszej struktury. Płytsza konstrukcja ma kształt litery L i jest wypełniona piaskiem. Mogło tam być wejście do głębszej struktury - tłumaczą naukowcy.

Naukowcy o odkryciu: Anomalia może być związana z grobowcem

Badacze nie ustalili jeszcze dokładnie, czym jest odkryta konstrukcja, jednak uważają, że może być związana z grobowcem. Do odkrycia doszło bowiem na obszarze Cmentarza Zachodniego. Choć był wielokrotnie badany, to niektóre jego obszary do tej pory pozostawały nietknięte. Jednym z takich rejonów był właśnie ten, w którym badacze namierzyli niedawno anomalię. Naukowcy wskazują, że w okolicy piramid, na terenie wspomnianego cmentarza, niejednokrotnie lokalizowano mastaby. Prawdopodobne jest, że namierzona struktura to również taki podziemny grób.

W Egipcie znajduje się wiele ważnych stanowisk archeologicznych. Istnieje również wiele podziemnych obiektów archeologicznych, takich jak mastaby, które są typowymi starożytnymi podziemnymi grobami - wyjaśnili badacze.

Anomalia na Cmentarzu Zachodnim. To może być mastaba

Mastaba to rodzaj grobowca spotykanego w starożytnym Egipcie. Obiekty takie mają kształt ściętego ostrosłupa na prostokątnym planie. Odkryte dzięki namierzeniu anomalii struktury mają cechy wspólne z mastabami - naziemną część prowadzącą prawdopodobnie do podziemnej komory grobowej dzięki umieszczeniu szybu. Po pogrzebie element ten zasypywano i maskowano.

- Cmentarz Zachodni w Gizie znany jest jako ważne miejsce pochówku członków rodziny królewskiej i wysokiej klasy oficerów. Większość mastab jest ułożona regularnie z północy na południe, ale jest wśród nich płaski, pusty obszar - zauważają badacze.

Tym bardziej odkrycie poczynione na tym fragmencie jest istotne i może prowadzić do odnalezienia ważnych szczątków. Jak podkreślają badacze, teraz najważniejsze jest dotarcie do nich i jak najszybsze zabezpieczenie ich do badań. Wyniki dotychczasowych ustaleń opublikowano w czasopiśmie "Archaeological Prospection".

Dowiedz się więcej na temat: odkrycie archeologiczne | geofizyka | Egipt | wielka piramida