Jelcz 315M: Unikatowy wóz strażacki w Muzeum Ratownictwa
Zbiory Muzeum Ratownictwa w Krakowie powiększyły się o unikatowy samochód pożarniczy-proszkowy Jelcz 315. Pojazd podarowała firma ArcelorMittal, a jest to jeden z 15 egzemplarzy dostarczonych do Polski w latach 70.

Ciężarówki z fabryki w Jelczu-Laskowicach stanowiły podstawę taboru wielu przedsiębiorstw ale też i służb, w tym straży pożarnej. Pojazd nadawał się do adaptacji na różne wersje specjalistyczne i miał większe możliwości pod tym względem niż auta ze Starachowic. Rozwój technik gaszenia pożarów również przyczynił się do wprowadzenia nowego typu wozów gaśniczych - proszkowych.
Przykładem tego typu rozwiązań jest właśnie Jelcz 315M Rosenbauer Minimax P3000. Zalicza się on do kategorii średnich samochodów gaśniczych proszkowych. Co ciekawe, jest to efekt romansu polskiego przemysłu motoryzacyjnego z czasów epoki Gierka z zachodnimi koncernami.
Zabudowę specjalistyczną w tym przypadku wykonała austriacka firma Rosenbauer, a w latach 1974-77 dostarczono do Polski zaledwie 15 egzemplarzy. Charakteryzowała się ona zabudowanym agregatem Minimax ze zbiornikiem na proszek o pojemności 3000 kg. Pojazd miał też proszkowe działo o zasięgu roboczym 30 m, pistolety proszkowe i 6 butli z azotem.


Jelcze trafiły na wyposażenie zawodowych jednostek straży pożarnych, ale też zakładowych. Taka jest właśnie historia egzemplarza przekazanego do muzeum. Wyprodukowano go w 1976 roku i dostarczono do Zakładów Koksowniczych "Zdzieszowice". Jest to dar ArcelorMittal Poland, kolejny już z pojazdów pożarniczych podległych placówek zakładowej służby ratowniczej.
Ciekawostką jest też to, że Muzeum Ratownictwa w Krakowie posiada w swoich zbiorach wszystkie trzy najpopularniejsze wersje "proszkowe" kultowego Jelcza 315 - Total, Rosenbauer i KZWM/Osiny.
O autorze
Łukasz Pieniążek jest inicjatorem powstania i współzałożycielem Muzeum Ratownictwa w Krakowie. Absolwent Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej na Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II w Krakowie. Jego artykuły o historii ratownictwa pojawiają się regularnie w serwisie Menway.