Muzeum Lotnictwa Polskiego. Nowa jakość ekspozycji

W dawnych garażach została zorganizowana nowa wystawa opowiadająca historię powstania muzeum
W dawnych garażach została zorganizowana nowa wystawa opowiadająca historię powstania muzeumSławek ZagórskiINTERIA.PL

Hangar Główny. Historia samolotów i pilotów

Szczególnie ciekawie prezentują się samoloty użytkowane przez Polskę po II wojnie światowej. Można także poznać związki muzeum z krakowskimi wojskami powietrzno-desantowymi.
Szczególnie ciekawie prezentują się samoloty użytkowane przez Polskę po II wojnie światowej. Można także poznać związki muzeum z krakowskimi wojskami powietrzno-desantowymi.Sławek ZagórskiINTERIA.PL
Do szczególnych atrakcji zaliczyć można zwiedzanie wnętrz dwóch legendarnych samolotów - Junkersa Ju-52 i licencyjnej radzieckiej wersji Douglasa C-47 Skytrain - Lisunow Li-2.
Do szczególnych atrakcji zaliczyć można zwiedzanie wnętrz dwóch legendarnych samolotów - Junkersa Ju-52 i licencyjnej radzieckiej wersji Douglasa C-47 Skytrain - Lisunow Li-2.Sławek ZagórskiINTERIA.PL
Główny hangar muzeum całkowicie się zmienił. Został podzielony na sektory tematyczne. Jedną z ciekawostek jest niebieska brama - oryginalna, jaka stała przy wjeździe na lotnisko w Northolt, które w latach II wojny światowej było główną bazą polskiego lotnictwa myśliwskiego.
Główny hangar muzeum całkowicie się zmienił. Został podzielony na sektory tematyczne. Jedną z ciekawostek jest niebieska brama - oryginalna, jaka stała przy wjeździe na lotnisko w Northolt, które w latach II wojny światowej było główną bazą polskiego lotnictwa myśliwskiego.Sławek ZagórskiINTERIA.PL
Jedną z ciekawszych atrakcji są trzy symulatory: strzelca pokładowego na B-17, pierwszowojennego myśliwca i, widocznego na zdjęciu, odrzutowego MiGa-21, który jest stylizowany na samolot z filmów o przygodach słynnego agenta.
Jedną z ciekawszych atrakcji są trzy symulatory: strzelca pokładowego na B-17, pierwszowojennego myśliwca i, widocznego na zdjęciu, odrzutowego MiGa-21, który jest stylizowany na samolot z filmów o przygodach słynnego agenta.Sławek ZagórskiINTERIA.PL
Można zasiąść w prawdziwej kabinie MiG-a-21 i wykonać jedną z wybranych misji.
Można zasiąść w prawdziwej kabinie MiG-a-21 i wykonać jedną z wybranych misji.Sławek ZagórskiINTERIA.PL
Będzie można w końcu zobaczyć wnętrza najciekawszych zabytków. Jak tego Ju-52m3.
Będzie można w końcu zobaczyć wnętrza najciekawszych zabytków. Jak tego Ju-52m3.Sławek ZagórskiINTERIA.PL
Ju-52m3 otrzymał malowanie z Frontu Wschodniego, z okresu walk o Stalingrad.
Ju-52m3 otrzymał malowanie z Frontu Wschodniego, z okresu walk o Stalingrad.Sławek ZagórskiINTERIA.PL
Jednym z ciekawszych zabytków, które znalazły miejsce w hangarze, jest oryginalna brama z lotniska w Northolt.
Jednym z ciekawszych zabytków, które znalazły miejsce w hangarze, jest oryginalna brama z lotniska w Northolt.Sławek ZagórskiINTERIA.PL
9. Noc w Instytucie LotnictwaInteria.tv

Magazyny historii

Historia Muzeum w dawnych garażach

Na całym świecie zachowało się z okresu pionierskiego lotnictwa i czasu Wielkiej Wojny około 70 samolotów, z czego 13 znajduje się w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. Kolekcja ta uznawana jest za jedną z najpoważniejszych na świecie. Znaleziono ją na bocznicy kolejowej.
Na całym świecie zachowało się z okresu pionierskiego lotnictwa i czasu Wielkiej Wojny około 70 samolotów, z czego 13 znajduje się w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. Kolekcja ta uznawana jest za jedną z najpoważniejszych na świecie. Znaleziono ją na bocznicy kolejowej. Sławek ZagórskiINTERIA.PL
Niemcy te samoloty przy pomocy piły i siekiery przystosowali do wymiarów lor kolejowych. Dziś możemy się zżymać, jakie oni popełnili barbarzyństwo, tnąc te samoloty, ale przecież z kawałków łatwiej jest skleić samolot, niż odbudować go z popiołów. Do krakowskiego muzeum trafiły one bardzo zniszczone, poprzecinane, połamane, brakowało wielu fragmentów. Przejęliśmy cześć kolekcji, w której nie było skrzydeł. Te zostały zapakowane na inny transport kolejowy i zaginęły gdzieś na zawsze - mówi Krzysztof Mroczkowski - kurator i pomysłodawca wystawy, a zarazem wicedyrektor Muzeum.
Niemcy te samoloty przy pomocy piły i siekiery przystosowali do wymiarów lor kolejowych. Dziś możemy się zżymać, jakie oni popełnili barbarzyństwo, tnąc te samoloty, ale przecież z kawałków łatwiej jest skleić samolot, niż odbudować go z popiołów. Do krakowskiego muzeum trafiły one bardzo zniszczone, poprzecinane, połamane, brakowało wielu fragmentów. Przejęliśmy cześć kolekcji, w której nie było skrzydeł. Te zostały zapakowane na inny transport kolejowy i zaginęły gdzieś na zawsze - mówi Krzysztof Mroczkowski - kurator i pomysłodawca wystawy, a zarazem wicedyrektor Muzeum.Sławek ZagórskiINTERIA.PL
W części dotyczącej modelarstwa lotniczego gabloty są stylizowane na buteleczki farby, a za krzesła służą odpowiednio powiększone puszki modelarskiej farby.
W części dotyczącej modelarstwa lotniczego gabloty są stylizowane na buteleczki farby, a za krzesła służą odpowiednio powiększone puszki modelarskiej farby.Sławek ZagórskiINTERIA.PL
Pod sufitem zawieszone zostały ramki z modelem myśliwca Spitfire w skali 1:1.
Pod sufitem zawieszone zostały ramki z modelem myśliwca Spitfire w skali 1:1.Sławek ZagórskiINTERIA.PL
Dawna silnikownia została wystylizowana na fabrykę lotniczą, a silniki są ustawione na specjalnych żółtych podstawach.
Dawna silnikownia została wystylizowana na fabrykę lotniczą, a silniki są ustawione na specjalnych żółtych podstawach.Sławek ZagórskiINTERIA.PL
W dawnych magazynach można poznać całą historię powstania muzeum i zobaczyć niektóre samoloty w takim stanie, w jakim je znaleziono w 1945 roku. Te najlepiej zachowane i odrestaurowane znajdują się na wystawie Skrzydła Wielkiej Wojny.
W dawnych magazynach można poznać całą historię powstania muzeum i zobaczyć niektóre samoloty w takim stanie, w jakim je znaleziono w 1945 roku. Te najlepiej zachowane i odrestaurowane znajdują się na wystawie Skrzydła Wielkiej Wojny.Sławek ZagórskiINTERIA.PL
Zapowiedź: Tajna historia XX wiekuPolsat Play