Burmistrz On Line
W kolejnej akcji zatytułowanej "Burmistrz on-line", przeprowadzonej w grudniu 2002 r. - a więc podobnie jak akcja "Poseł on-line" kilka miesięcy po kolejnych wyborach - Internet Obywatelski rozesłał pocztą elektroniczną pytanie dotyczące godzin przyjęć obywateli przez przedstawicieli władz samorządowych - burmistrzów i prezydentów wybranych miast.
Jako kryterium
doboru jednostek przyjęto członkostwo tych miast w Związku Miast Polskich.
Na 265 miast należących do Związku Miast Polskich, 6 urzędów miejskich nie
miało adresów mailowych, zaś 9 adresów okazało się błędnych (wszystkie
adresy były weryfikowane na stronach internetowych urzędów). Na odpowiedź
pozostawiliśmy pytanym 30 dni. W tym terminie otrzymaliśmy informacje od 124
urzędów, a więc od 48% zapytanych.
Najwięcej odpowiedzi dostaliśmy od burmistrzów i prezydentów miast woj.
opolskiego (odpowiedziało aż 80% zapytanych!), świętokrzyskiego
(odpowiedziało 67%) i małopolskie (60%), Sporo poniżej średniej wypadły
natomiast miasta woj. podlaskiego (36%) i kujawsko-pomorskiego (38%).
Niestety żadnej (!) odpowiedzi nie dostaliśmy z miast zachodniopomorskiego.
Pełne wyniki akcji zamieszczamy na stronie www.egov.pl/burmistrz/.
Uzyskane wyniki zmuszają do stwierdzenia, że choć istnieją techniczne
środki, to jednak długa jest jeszcze droga do wykorzystania Internetu i
poczty elektronicznej jako w pełni skutecznego kanału komunikacyjnego do
kontaktu samorządowców z obywatelami, wśród których coraz liczniejsza jest
rzesza Internautów. W dziele budowy społeczeństwa informacyjnego w Polsce
brakuje ciągle jeszcze aktywnego nastawienia tych, których wybraliśmy jako
naszych przedstawicieli.