Dlaczego przepłacamy na aukcjach internetowych
Użytkownicy eBay'a wiedzą, że ceny towarów na tej platformie aukcyjnej nie zawsze są tak korzystne, jak sugeruje reklama. Naukowcy znaleźli odpowiedź na pytanie, dlaczego tak się dzieje.
Opublikowany w magazynie "Science" raport amerykańskich badaczy potwierdza wyniki badań przeprowadzanych już wcześniej. Dowodziły one, że z zasadą działania aukcji powiązana jest tendencja do zbytniego przebijania ofert (ang. overbidding).
Zespół badaczy pod przewodnictwem Mauricio R. Delgado posłużył się badaniami z wykorzystaniem rezonansu magnetycznego, które pokazały, że podświadomy strach przed perspektywą bycia pokonanym w rozgrywce aukcyjnej skłania ludzi do oferowania zawyżonych cen.
Każda badana osoba wzięła udział w loterii oraz aukcji, w której rywalizowała z jednym przeciwnikiem. W przypadku aukcji ludzie za każdym razem oferowali większe kwoty, niż to w rzeczywistości było potrzebne. Jeśli dana osoba wygrała w obydwu przypadkach, w jej mózgu nie stwierdzano żadnych różnic między reakcjami na zwycięstwo w loterii i aukcji.
Natomiast w momencie przegranej, poziom tlenu w części mózgu określanej jako ciałko prążkowane (corpus striatum) spadał w przypadku aukcji znacznie bardziej, niż w przypadku loterii. Jest to dla badaczy wskazówka, że strach przed porażką może być przyczyną nadmiernego przebijania ofert w aukcjach.
W drugiej próbie zostały utworzone nowe grupy, którym w wypadku porażki odbierano dodatkową kwotę jako karę, natomiast zwycięstwo nagradzano specjalną premią. W obydwu przypadkach optymalna strategia licytowania była ta sama - jedynie jej ramy różniły się od siebie. Oczekiwano, że strach przed stratą kwoty równej cenie maksymalnej spowoduje większe przebicia w pierwszej grupie - i taki też był wynik eksperymentu.