E-wykluczenie - technologie także dla seniorów

Coraz częściej w naszym kraju realizowane są specjalne szkolenia, która mają na celu przybliżyć technologie seniorom.

E-wykluczenie - nie można pozwolić na to, aby seniorzy  bali się technologii
E-wykluczenie - nie można pozwolić na to, aby seniorzy bali się technologiimateriały prasowe

Statystyki Głównego Urzędu Statystycznego mogą napawać nas, Polaków, optymizmem - młode pokolenie zmierza płynnie w kierunku nowoczesnego społeczeństwa obeznanego z komputerami i Internetem. Aż 96 proc. osób w wieku od 15 do 24 roku życia surfuje w sieci. Gorzej przedstawia się sytuacja z grupą Polaków mających od 45 do 54 lat. Tylko 47 proc. z nich potrafi się poruszać w wirtualnej rzeczywistości, co i tak daje o wiele lepszy efekt w porównaniu z użytkownikami Internetu po 55 roku życia. Spośród tych ostatnich tylko co piąta osoba zagląda do internetowych zasobów.

Socjologowie już nazwali ów trend tzw. e-wykluczeniem. - Rewolucja internetowa dokonała się zbyt szybko, często zapominano o dokształcaniu tych osób, które nie miały szans odebrać elementarnej nauki z obsługi komputera jeszcze w szkole podstawowej. Dla nich stworzyliśmy społeczną kampanię, której celem jest aktywna walka z internetowym wykluczeniem - mówi Mariusz Wesołowski, koordynator ds. Edukacji w Grupie Allegro. Projekt funkcjonujący w ramach Akademii Allegro zjeździł już kilkadziesiąt polskich miast, ale na trasie darmowych warsztatów są jeszcze m.in. Gdańsk, Wrocław, Kraków, Poznań czy Łódź.

Szkolenia dla seniorów są bezpłatne i otwarte dla wszystkich zainteresowanych korzystaniem z tych dotychczas nieznanych dobrodziejstw Internetu, które dla młodszych Polaków stanowią chleb powszedni. Cóż to bowiem za problem wykonać internetowy przelew, zrobić zakupy w sieci, obsługiwać konto e-mailowe czy korzystać z popularnych portali informacyjnych i rozrywkowych. - Być może dla młodego pokolenia to bułka z masłem. Ale osoby starsze zostały przecież pozostawione same sobie w czasie dynamicznego rozwoju teleinformatycznego. Niestety młodsi członkowie rodziny po prostu nie mają czasu lub nie wiedzą jak wytłumaczyć coś, co dla nich jest oczywiste - wyjaśnia Mariusz Wesołowski.

W ten sposób starsza generacja Polaków, choć mogłaby znacznie ułatwić swoje życie w wielu kwestiach, nawet nie wie jak wypłynąć na szerokie wody internetowych możliwości. Według statystyk serwisu Allegro, tylko co ósmy klient wirtualnych sprzedawców to osoba po 50. roku życia. Młodsi zgarniają zatem większość zakupowego tortu w sieci. A mogłoby być znacznie lepiej, gdyby więcej niż 22 proc. seniorów w ogóle korzystało z internetu.

Aby skutecznie walczyć z e-wykluczeniem sama teoria nie wystarczy. - Podczas wstępnych rozmów z Akademią Allegro pomyśleliśmy o stworzeniu aplikacji, która nie odbiegała by wyglądem od najważniejszych serwisów, ale była bezpieczna szkoleniowo i nie narażała na stres związany z tym, że "coś się źle kliknęło" - mówi Michał Szmigiero z firmy Spectrum Seven, która jest autorem platformy szkoleniowej dla seniorów. Symulacja działania "prawdziwego" internetu, oprócz prostych elementów, takich jak obsługa konta e-mail, pozwoli również na rozwianie lęku uczestników przed wykonywaniem internetowych przelewów, wypełnianiem formularzy zakupów w sieci czy braniem udziału w wirtualnych aukcjach.

INTERIA.PL/informacje prasowe
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas