Elektroniczne dowody osobiste
Na ostatnim posiedzeniu Sejm uchwalił ustawę o nowych dowodach osobistych, która przewiduje wprowadzenie w 2011 roku elektronicznego dokumentu tożsamości. Ułatwi on m.in. załatwianie spraw urzędowych przez internet.
Nowy dokument zostanie wprowadzony w celu zapewnienia bezpieczeństwa transakcji zawieranych drogą elektroniczną, by m.in. usprawnić kontakt obywatela z administracją publiczną. Zaproponowane przepisy przewidują, że każdy obywatel będzie miał możliwość posługiwania się dowodem osobistym w celu składania podpisu elektronicznego, pozwalającego na dokonywanie czynności prawnych w urzędach administracji publicznej.
Zgodnie z ustawą, obywatele będą mogli złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego w dowolnej gminie na terenie kraju, jak również drogą elektroniczną. Równocześnie z dowodem będą wydawane dane służące do składania podpisu elektronicznego. Dodatkowo prawo do dowodu osobistego będzie przysługiwało obywatelowi polskiemu z chwilą urodzenia. Ustawa ustala także10-letni termin ważności dla dokumentów wydawanych dzieciom powyżej 5 lat oraz 5-letni termin dla dzieci poniżej 5 lat.
Nowe przepisy dotyczące elektronicznego dowodu osobistego maja obowiązywać od początku 2011 r. Dowody będą wydawane bezpłatnie.