Elektroniczne dowody osobiste

Na ostatnim posiedzeniu Sejm uchwalił ustawę o nowych dowodach osobistych, która przewiduje wprowadzenie w 2011 roku elektronicznego dokumentu tożsamości. Ułatwi on m.in. załatwianie spraw urzędowych przez internet.

Nowa generacja dowodów osobistych ma ułatwić załatwianie spraw urzędowych onlineFot. Bogdan Hrywniak
Nowa generacja dowodów osobistych ma ułatwić załatwianie spraw urzędowych onlineFot. Bogdan HrywniakAgencja SE/East News

Nowy dokument zostanie wprowadzony w celu zapewnienia bezpieczeństwa transakcji zawieranych drogą elektroniczną, by m.in. usprawnić kontakt obywatela z administracją publiczną. Zaproponowane przepisy przewidują, że każdy obywatel będzie miał możliwość posługiwania się dowodem osobistym w celu składania podpisu elektronicznego, pozwalającego na dokonywanie czynności prawnych w urzędach administracji publicznej.

Zgodnie z ustawą, obywatele będą mogli złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego w dowolnej gminie na terenie kraju, jak również drogą elektroniczną. Równocześnie z dowodem będą wydawane dane służące do składania podpisu elektronicznego. Dodatkowo prawo do dowodu osobistego będzie przysługiwało obywatelowi polskiemu z chwilą urodzenia. Ustawa ustala także10-letni termin ważności dla dokumentów wydawanych dzieciom powyżej 5 lat oraz 5-letni termin dla dzieci poniżej 5 lat.

Nowe przepisy dotyczące elektronicznego dowodu osobistego maja obowiązywać od początku 2011 r. Dowody będą wydawane bezpłatnie.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas