Forum "Jutro Internetu"

W najbliższy piątek, 18 października 2002 r. o godz. 11.00 rozpocznie się w redakcji tygodnika "Wprost" forum pn. "Jutro Internetu". Spotkanie to, które powinno zainteresować kazdego Internautę, powinno przynieść odpowiedzi na wiele pytań, jakie narastają wokół wszystkiego, co wiąże się z przyszłością polskiego Internetu. Zadają je coraz częściej zarówno Internauci, jak i nadawcy treści - właściciele i pracownicy największych polskich portali.

W najbliższy piątek, 18 października 2002 r. o godz. 11.00 rozpocznie się w redakcji tygodnika "Wprost" forum pn. "Jutro Internetu". Spotkanie to, które powinno zainteresować kazdego Internautę, powinno przynieść odpowiedzi na wiele pytań, jakie narastają wokół wszystkiego, co wiąże się z przyszłością polskiego Internetu. Zadają je coraz częściej zarówno Internauci, jak i nadawcy treści - właściciele i pracownicy największych polskich portali.

Czy bezpłatne surfowanie po serwisach tematycznych i portalach to już przeszłość? Czy usługi płatne w Internecie to konieczność? Kto i ile zarabia w Internecie? Dlaczego serwisy i portale żądają opłat, skoro użytkownicy już zapłacili za połączenie? Dlaczego operatorzy telekomunikacyjni nie oddają serwisom części przychodów, skoro serwisy generują dla nich ruch na łączach, a tym samym zyski? Czy jest sens płacić, jeśli ciągle ogromna część serwisów - w Polsce i za granicą - jest bezpłatnych? Czy możliwe jest przyjęcie rozwiązań korzystnych dla wszystkich stron?

Reklama

Internet rozwija się i profesjonalizuje. Wyszedł z okresu dziecięcego, kiedy opierał się głównie za działaniach społecznych czy finansowaniu przez ośrodki akademickie. Tworzenie i pozyskiwanie treści oraz utrzymywanie łącz jest niestety kosztowne. Konieczna jest profesjonalizacja. Płatności to nie kwestia chciwości portali i chęci zysku, ale konieczność pokrycia kosztów i strat.

Aby usługi w Internecie mogły być oferowane, konieczna jest zmiana nastawienia użytkowników wobec płatności za nie. Nikt przecież nie protestuje, że kupując gazetę płaci więcej niż kosztuje tylko papier i farba drukarska. Niestety, Internet nie jest wystarczająco doceniany przez reklamodawców.

Stroną zarabiającą na Internecie są głównie operatorzy telekomunikacyjni. Serwisy generują treści, które wzbudzają zainteresowanie Internautów. Internauci generują ruch w sieci płacąc za połączenia. Dodatkowo same serwisy płacą operatorom za dzierżawione łącza.

Osobne płacenie za treść i połączenia wynika z braku porozumienia między operatorami telekomunikacyjnymi a serwisami internetowymi. Poza usługami szczególnie kosztownymi (archiwa gazet, bazy danych, profesjonalne usługi pocztowe itp.) opłata za korzystanie z treści powinna być częścią ceny połączenia, którą operator telekomunikacyjny przekazywałby serwisowi, z którego usług korzystano.

Operatorzy tłumaczą się, że ponosili i ponoszą koszta budowy i rozwoju infrastruktury. Niezbędny jest kompromis, być może wypracowany przy udziale Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty.

Bez wątpienia możliwe jest w partnerski sposób rozstrzygnięcie kwestii relacji między operatorami telekomunikacyjnymi a dostawcami treści internetowych.

Przebieg Forum "Jutro Internetu" będzie relacjonowane w sieci przez największe polskie portale. Organizatorami spotkania są dziennikarze: Marcin Bójko (GW), Krzysztof Król (Wprost), Piotr Kubiszewski (Chip) i Tomasz Ziółkowski (Trójka).

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: wprost | internauci | operatorzy | forum
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy