Google zatrudnia potężne AI do ulepszenia systemu wyszukiwania
Z wpisu na blogu amerykańskiego giganta możemy się dowiedzieć, że rozwiązanie AI, dzięki któremu będziemy uzyskiwać przydatniejsze informacje, a także szukać jednocześnie po tekstach i obrazach, już niedługo trafi w nasze ręce.
Google już wcześniej w tym roku informowało o osiągnięciu ważnego kamienia milowego w zakresie swojego systemu sztucznej inteligencji Multitask Unified Model, w skrócie MUM, a dziś jest w końcu gotowe, żeby zaprezentować potencjalne możliwości wyszukiwania informacji z jego udziałem. Koncern zdradził, że w nadchodzących miesiącach użytkownicy dostaną możliwość wyszukiwania po obrazach, do których można też dodać komentarza, bo system wyszukiwania będzie jednocześnie interpretował oba zapytania. Jak widzimy na załączonym przykładzie, możemy na przykład wskazać koszulę z konkretnym wzorem i poprosić Google o znalezienie podobnych skarpetek.
Co ważne, nie musi to być wcale fotografia dostępna w sieci, bo możemy też skorzystać z aparatu smartfona i ikony Google Lens, żeby zrobić zdjęcie w dowolnym momencie - wyszukiwarka ma za zadanie intuicyjnie zredefiniować wyszukiwanie i powiększyć wyniki wyszukiwania. Wygląda więc na to, że już niebawem będziemy mogli zrobić zdjęcie ciasta i zapytać Google o to, jak je przygotować albo wskazać na część samochodu, której nazwy nie znamy i poprosić Google o znalezienie zamiennika itp. Wydaje się, że rozwiązanie będzie bardzo przydatne i nietrudno wyobrazić sobie jego kolejne możliwe zastosowania, pod warunkiem oczywiście, że będzie działać jak należy.
Zmian doczeka się również sama strona wyszukiwania Google, dzięki czemu szukanie potrzebnych treści ma być bardziej naturalne i intuicyjne. Dla przykładu jeśli urządzamy właśnie dom i chcemy dowiedzieć się więcej o tworzeniu obrazów akrylowych, to po wpisaniu w wyszukiwarkę hasła obrazy akrylowe dostaniemy typową listę, ale zaraz pod pierwszym rekordem umieszczona zostanie sekcja Rzeczy, które warto wiedzieć, która wyświetli wiele aspektów temat, jak krok po kroku, style czy wykorzystanie przedmiotów codziennego użytku. Co więcej, bazując na wyszukiwaniach użytkowników Google dobrze wie, czego użytkownicy szukają najczęściej, więc chociaż z terminem obrazy akrylowe można powiązać ok. 350 tematów, to wyszukiwarka wskaże nam te, o które użytkownikom zazwyczaj chodzi w pierwszej kolejności.
Źródło: GeekWeek.pl/blog.google