Internauci szukają tylko trzech rzeczy
Chociaż ludzie wpisują w wyszukiwarkach miliony różnych zapytań, naukowcy twierdzą, że za pomocą prostej metody można je przypisać do jednej z zaledwie trzech kategorii (Information Processing & Management).
1) informacyjne - dotyczące konkretnego faktu bądź zagadnienia,
2) nawigacyjne - próby odnalezienia strony WWW oraz
3) transakcyjne - związane z zakupem określonego towaru lub usługi.
To pierwsze studium, w ramach którego analizowano prawdziwe dane. Naukowcom zależało na klasyfikowaniu w czasie rzeczywistym i udało im się to osiągnąć. Uwzględniono ponad 1,5 mln zapytań od setek tysięcy użytkowników internetu. Dzięki temu ujawniono, że 80 proc. zapytań ma charakter informacyjny, a po 10 proc. przypada na zapytania nawigacyjne i transakcyjne.
Zespół analizował losowo wybrane próbki zapytań. Brano pod uwagę długość zapytania, jego kolejność w sesji oraz wyniki wyszukiwania. Na tej podstawie Amerykanie opracowali algorytm, który automatycznie klasyfikuje efekty działań internautów. Jak podkreśla Jansen, w ramach wcześniejszych badań klasyfikowano, w dodatku ręcznie, dużo mniejszą liczbę zapytań. Szybki, działający "na bieżąco" i stosunkowo nieomylny program znajdzie na pewno zastosowanie w wielu różnych dziedzinach, np. w e-commerce.
Anna Błońska