Internet na miarę Unii

W Polsce uregulowania dotyczące cła i podatków od towarów zamawianych i dostarczanych drogą elektroniczną najprawdopodobniej będą podobne do rozwiązań jakie proponuje UE - uważa Wojciech Katner z Ministerstwa Gospodarki.

- W Unii Europejskiej panuje przeświadczenie, że towary te trzeba będzie i opodatkować i oclić. USA - eksporter tych towarów, prezentują stanowisko odmienne - nie clić i nie opodatkować - powiedział we wtorek Katner na posiedzeniu sejmowej Komisji Małych i Średnich Przedsiębiorstw.

Według wiceministra, nadal nie wiadomo jak clić i opodatkować towary zamawiane i dostarczane drogą elektroniczną. - Obecnie kwestia opodatkowania i oclenia tych towarów nie jest przez polskie prawo regulowana - powiedział Katner. Dopóki brak jest uregulowań międzynarodowych dotyczących tych ceł i podatków, my nie będziemy podejmować żadnych działań - dodał. ,br>

Komisja zapoznała się z materiałem "Gospodarka elektroniczna w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw", przygotowanym przez Ministerstwo Gospodarki. Według Marii Bienias, dyrektora Departamentu Handlu i Usług w Ministerstwie Gospodarki, jedną z największych barier w stosowaniu

Internetu przez małe i średnie przedsiębiorstwa w działalności gospodarczej jest wysoki koszt dostępu do niego. Jej zdaniem, poprawę w tym zakresie powinny przynieść najbliższe zmiany organizacji rynku telekomunikacyjnego.

- Od 1 stycznia 2001 roku koncesje na świadczenie usług dostępu do Internetu zostaną zastąpione zezwoleniami - powiedziała Bienias. Według niej, regulacja ta przyspieszy rozwój rynku

telekomunikacyjnego. - Należy oczekiwać, że rozwój tego rynku zaowocuje również zmniejszeniem kosztów przyłączenia użytkownika do Internetu, co uczyni sieć bardziej dostępną dla drobnych przedsiębiorców - powiedziała Bienias.

Według badań Demoskopu, ponad połowa firm działających w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw (57,6 proc.) nie posiada w ogóle komputerów, a tylko 20,3 proc. firm tego sektora ma dostęp do Internetu. Niewykorzystywanie komputerów w działalności gospodarczej przedsiębiorcy uzasadniają najczęściej brakiem takiej potrzeby (52 proc.), wysokimi kosztami urządzeń (25 proc.) oraz przekonaniem, że firma jest zbyt mała (21 proc.).

INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas