Jak działa Google?
Dlaczego się zmieniają i skąd się biorą wyniki w Google? Jak działa największa wyszukiwarka świata?
Algorytm zdecyduje, który serwer poda wyniki
Na wielkich farmach serwerów (m.in. w Stanach Zjednoczonych, Japonii, Hongkongu, Niemczech, Rosji, Holandii, Brazylii) zlokalizowane są centra danych (tzw. DC - Data Center) wyszukiwarki Google, które 24 godziny na dobę aktualizują swoje bazy. Aktualizacje różnych baz danych nie są jednoczesne, stąd jedna strona www może być wyświetlana na różnych pozycjach, w zależności od tego, z jakiej bazy danych korzysta wyszukiwarka w danym momencie. O tym, z jakiego Data Center skorzysta wyszukiwarka, decyduje algorytm oraz to, który serwer jest w danej chwili najmniej obciążony.
Personalizacja: mniej prywatności - lepsze wyniki
Personalizacja wyników to nic innego jak ich indywidualizacja pod kątem konkretnego użytkownika na podstawie plików cookies (ciasteczka) lub logowania się do usług Google (na przykład poczty Gmail). Gdy użytkownik jest zalogowany, wyszukiwarka gromadzi informacje o jego aktywności w sieci: tym, co wyszukuje, jakie rodzaju strony odwiedza, w które reklamy klika. Wyniki są personalizowane na tej podstawie tak, aby były jak najbardziej adekwatne do profilu użytkownika. Funkcję dostosowywania wyników można wyłączyć, klikając opcję "wyłącz dostosowywanie w oparciu o aktywność związaną z wyszukiwaniem.".
Doprecyzowanie wyników przez użytkownika
Kolejnym banalnym, ale częstym powodem różnic w listach wyników jest wybór opcji wyszukiwarki - wyniki mogą być znacząco odmienne, jeżeli szukamy z opcją ,"szukaj w internecie", a winnym wypadku - "tylko język polski". Możemy również wyszukiwać konkretne rodzaje plików, czy pliki, które są zostały ostatnio zaindeksowane przez wyszukiwarkę. Warto pamiętać o wprowadzonych ograniczeniach wyników i za każdym razem dookreślać swoje wymagania.
Różne przeglądarki - różne wyniki wyszukiwania
Jeśli korzystamy z dwóch różnych przeglądarek internetowych (np. IE i Firefox), na każdej z nich mogą być zapisane inne historie wyszukiwania. To skutkuje inną personalizacją wyświetlanych wyników. Takie rozbieżności w wynikach potwierdzają tezę znaną, ale nie na tyle aby dla wszystkich reklamujących się w sieci była oczywista.
Wyniki w wyszukiwarce nie są utrwalone na sztywno, raz i na zawsze. Cały kontekst wyszukiwania ma na nie bardzo duży wpływ, choć oczywiście można umiejętnie kształtować wyniki wyszukiwania, pozostając w zgodzie z zasadą ich adekwatności do potrzeb wyszukującej osoby.
Praca nad obecnością strony, a co najważniejsze jej jak najwyższą pozycją to długa, ciągła i dość żmudna praca. Wymaga wciąż aktualizowanej, specjalistycznej wiedzy i dużego zaangażowania. Warto więc samemu skupić się na merytorycznej działalności swojego biznesu, a zdobywanie klientów przez wyszukiwarkę zostawić fachowcom, czyli wyspecjalizowanym firmom zajmujących się pozycjonowaniem.
Paweł Rybak
Autor tekstu pełni funkcję wiceprezesa zarządu spółki Sunirse System