Media społecznościowe obniżają samoocenę dotyczącą naszego wyglądu

Najnowsze badania naukowe potwierdzają, że media społecznościowe mają negatywny wpływ na postrzeganie przez nas naszego wyglądu. Co niezwykle interesujące, udowadniają one także, że przeglądanie profili naszych znajomych jest pod tym kątem bardziej szkodliwe od przeglądania treści celebrytów.

Media społecznościowe stały się ważnym elementem naszego życia, przy którym spędzamy olbrzymią ilość czasu. Na całym świecie korzysta z nich już ponad cztery miliardy osób, co tylko potwierdza skalę popularności tego fascynującego rozwiązania technologicznego.

Oczywiście każdy medal ma dwie strony, w związku z czym nie sposób zignorować wszelkie zagrożenia związane z social mediami. Jednym z nich, tym dotyczącym naszej samooceny, zajęli się badacze z Austrii, którzy wyniki swojej pracy opublikowali w czasopiśmie naukowym "Body Image".

Reklama

Wykorzystując metodę próbkowania doświadczeń, zbadali oni grupę 50 dorosłych użytkowników mediów społecznościowych, którzy codziennie przez dwa tygodnie przekazywali im odpowiednie informacje za pomocą specjalnego urządzenia noszonego na nadgarstku.

Udowodniono, że każde zaangażowanie się w social media powodowała spadek samooceny dotyczącej własnego wyglądu. Co niezwykle interesujące, dwa razy bardziej szkodliwe pod tym względem okazało się oglądanie treści publikowanych przez osoby znajome w porównaniu do tych publikowanych przez influencerów czy celebrytów.

- Skoncentrowane na obrazie platformy mediów społecznościowych zapewniają użytkownikom nieograniczone możliwości dokonywania negatywnych porównań i internalizacji ideałów wyglądu, co z kolei prowadzi do bardziej negatywnego odbierania swojego ciała - powiedziała Viren Swami, współautorka badania.

- Co najciekawsze, oglądanie treści publikowanych przez znajomych i rodzinę miało znacznie silniejszy negatywny wpływ na satysfakcję z wyglądu w porównaniu z treściami publikowanymi przez celebrytów i influencerzy. Jednym z możliwych wyjaśnień jest to, że ludzie mogą postrzegać post przedstawiający wygląd jako znacznie bardziej osiągalny, jeśli pochodzi od kogoś, kogo znają - dodaje. 

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Media społecznościowe | social media
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy