Oszustwa w internecie. Pieniądze stracone na zawsze

Po okresie świątecznym wiele osób pozbywa się w sieci nietrafionych prezentów i jest to czas, kiedy można trafić na niezłą okazję. Podczas poszukiwania można się jednak natknąć na „ofertę” oszusta lub cyberprzestępcy, a zakupy przez internet nie zawsze kończą się dobrze dla klientów – z badania przeprowadzonego przez B2B International i Kaspersky Lab wynika, że niemal połowa użytkowników nie mogła odzyskać pieniędzy utraconych w wyniku cyberoszustwa.

Zakupy przez internet nie zawsze kończą się dobrze dla klientów.
Zakupy przez internet nie zawsze kończą się dobrze dla klientów.stock.xchng

Chociaż wiele instytucji finansowych zapewnia, że zwróci pieniądze utracone na skutek cyberprzestępstwa, jedynie 56 proc. respondentów wskazało, że ich straty zostały w całości zrekompensowane. 16 proc. ofiar otrzymało tylko częściową rekompensatę, a 28 proc. nie odzyskało żadnych pieniędzy. Straty mogą być znaczne: średnia kwota skradziona przez cyberprzestępców od jednego zaatakowanego Europejczyka wyniosła 1 100 zł, a 16 proc. straciło więcej niż 3 500 zł.  
 
Sytuację dodatkowo pogarsza fakt, że nie wszyscy użytkownicy są w pełni świadomi zagrożenia, jakim jest cyberoszustwo: 16 proc. Europejczyków uważa, że przestępstwa online, w których dochodzi do kradzieży pieniędzy, stanowią rzadkość i im samym z pewnością się nie przydarzą. Jedynie 22 proc. obawia się, że może stanowić cel cyberataku, a statystyki bezlitośnie pokazują, że w 2013 r. około 52 proc. użytkowników z Europy było co najmniej jeden raz narażonych na cyberzagrożenia finansowe.   

„Nawet jeśli masz pewność, że instytucja finansowa lub sklep internetowy zwrócą ci pieniądze skradzione przez cyberprzestępców w wyniku oszustwa online, i tak powinieneś zachować ostrożność. Możesz rzeczywiście odzyskać wszystkie swoje pieniądze – chociaż dane sugerują, że dzieje się tak tylko w połowie przypadków – jednak nikt nie wynagrodzi ci czasu, jaki na to stracisz, i stresu, jaki w związku z tym przeżyjesz. Dlatego warto zwrócić szczególną uwagę na ochronę informacji poufnych, w tym danych finansowych” – powiedziała Elena Karczenko, dyrektor ds. zarządzania produktami konsumenckimi, Kaspersky Lab.  

INTERIA.PL/informacje prasowe
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas