Oszustwa w internecie. Pieniądze stracone na zawsze

Po okresie świątecznym wiele osób pozbywa się w sieci nietrafionych prezentów i jest to czas, kiedy można trafić na niezłą okazję. Podczas poszukiwania można się jednak natknąć na „ofertę” oszusta lub cyberprzestępcy, a zakupy przez internet nie zawsze kończą się dobrze dla klientów – z badania przeprowadzonego przez B2B International i Kaspersky Lab wynika, że niemal połowa użytkowników nie mogła odzyskać pieniędzy utraconych w wyniku cyberoszustwa.

Chociaż wiele instytucji finansowych zapewnia, że zwróci pieniądze utracone na skutek cyberprzestępstwa, jedynie 56 proc. respondentów wskazało, że ich straty zostały w całości zrekompensowane. 16 proc. ofiar otrzymało tylko częściową rekompensatę, a 28 proc. nie odzyskało żadnych pieniędzy. Straty mogą być znaczne: średnia kwota skradziona przez cyberprzestępców od jednego zaatakowanego Europejczyka wyniosła 1 100 zł, a 16 proc. straciło więcej niż 3 500 zł.  
 
Sytuację dodatkowo pogarsza fakt, że nie wszyscy użytkownicy są w pełni świadomi zagrożenia, jakim jest cyberoszustwo: 16 proc. Europejczyków uważa, że przestępstwa online, w których dochodzi do kradzieży pieniędzy, stanowią rzadkość i im samym z pewnością się nie przydarzą. Jedynie 22 proc. obawia się, że może stanowić cel cyberataku, a statystyki bezlitośnie pokazują, że w 2013 r. około 52 proc. użytkowników z Europy było co najmniej jeden raz narażonych na cyberzagrożenia finansowe.   

Reklama

„Nawet jeśli masz pewność, że instytucja finansowa lub sklep internetowy zwrócą ci pieniądze skradzione przez cyberprzestępców w wyniku oszustwa online, i tak powinieneś zachować ostrożność. Możesz rzeczywiście odzyskać wszystkie swoje pieniądze – chociaż dane sugerują, że dzieje się tak tylko w połowie przypadków – jednak nikt nie wynagrodzi ci czasu, jaki na to stracisz, i stresu, jaki w związku z tym przeżyjesz. Dlatego warto zwrócić szczególną uwagę na ochronę informacji poufnych, w tym danych finansowych” – powiedziała Elena Karczenko, dyrektor ds. zarządzania produktami konsumenckimi, Kaspersky Lab.  

INTERIA.PL/informacje prasowe
Dowiedz się więcej na temat: cyberbezpieczeństwo
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy