Polacy wynoszą dane z własnych firm

Prawie 60 proc. pracowników polskich firm i instytucji wynosi służbowe dane poza miejsce pracy bez zgody pracodawcy - wynika z badania "Ryzyko w sieci" przeprowadzonego na zlecenie firmy Symantec. Ponadto, jeden na czterech badanych przyznał, że korzysta w pracy z serwisów społecznościowych, mimo że pracodawca wyraźnie tego zabrania.

Większość Polaków wynosi służbowe dane poza miejsce pracy
Większość Polaków wynosi służbowe dane poza miejsce pracyAFP

Najczęstszym deklarowanym sposobem na wynoszenie przez pracowników firmowych danych jest ich wydrukowanie lub wysłanie na zewnętrzny adres e-mail - własny bądź innej osoby (po 45 proc.). Siedmiu na dziesięciu respondentów używa skopiowanych danych na potrzeby spotkań poza siedzibą firmy (39 proc.) lub do pracy z domu (29 proc.). Za to aż 16 proc. przyznaje, że zabiera informacje ze sobą, gdy zmienia pracodawcę. Co ciekawe, tyle samo pracowników biurowych motywuje wynoszenie poufnych danych... chęcią przechowywania ich w bezpiecznym miejscu.

- Powinniśmy pamiętać, że pracodawca musi wyrazić zgodę na wynoszenie danych poza miejsce pracy - mówi Maciej Iwanicki z Symantec Polska. Taka praktyka dla wielu osób może oczywiście stanowić na co dzień spore ułatwienie. Jednak każde przenoszenie danych zawsze będzie się wiązać z narażeniem ich na dodatkowe niebezpieczeństwo, np. utratę lub kradzież. Szczególnie, że jedna trzecia ankietowanych przyznaje się do wynoszenia informacji z biura na niezabezpieczonych pamięciach USB - zastrzega.

Biznes na portalach społecznościowych

Większość pracowników biurowych zadeklarowała wykorzystywanie portali społecznościowych do celów biznesowych (52 proc.). Polakom najczęściej służą do tego serwisy: Facebook (34 proc.), Twitter i Google Buzz (po 23 proc.). Okazuje się jednak, że prawie jedna trzecia spośród ankietowanych firm i instytucji zabrania lub wręcz aktywnie blokuje korzystanie z tego typu portali w miejscu pracy. Prawie połowa badanych (47 proc.) przychyla się do stwierdzenia, że korzystanie z portali społecznościowych w miejscu pracy może być zagrożeniem dla bezpieczeństwa firmowych danych.

Badanie przeprowadzono we wrześniu tego roku w 6 krajach (Kanadzie, Polsce, RPA, Stanach Zjednoczonych, Węgrzech i Wielkiej Brytanii) na próbie 3250 pracowników biurowych. W Polsce próba badawcza wynosiła 500 osób. Na podstawie wyników badania, jego autorzy wyróżnili poszczególne powody wycieku firmowych danych:

materiały prasowe
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas