Przystanek Woodstock a wykorzystanie sieci WiFi
Otrzymaliśmy ciekawy raportu na temat wykorzystania sieci WiFi podczas 20. Przystanku Woodstock. Które systemy mobilne były najpopularniejsze? Ile danych przesłano?
System łączności festiwalu jest od lat budowany i obsługiwany przez firmę Airtel. Ruckus Wireless został zaproszony do udziału w budowie sieci WiFi ponieważ Airtel zmagał się ze stabilnością poprzednio wykorzystywanego rozwiązania wynikającą z bardzo wysokiego poziomu zakłóceń elektromagnetycznych powodowanych przez nagłośnienie i osprzęt sceniczny na gigantycznej scenie głównej Woodstock.
System WiFi został oparty o sieć szkieletową stworzoną przez Airtel i łączącą najważniejsze punkty obszaru festiwalu i miał służyć trzem podstawowym celom:
- Bezpłatny dostęp do internetu dla uczestników festiwalu.
- Zapewnienie łączności WiFi dla dziennikarzy w Centrum Prasowym.
- Zapewnienie dostępu dla pracowników WOŚP w ich obozowisku.
Powszechny dostęp do internetu
Ze względu na olbrzymi obszar Przystanku Woodstock, brak zasilania oraz infrastruktury sieciowej zdecydowano o zbudowaniu systemu tylko w wydzielonych obszarach, gdzie uczestnicy mają największe szanse efektywnego skorzystania z WiFi. Wybór podyktowany był również względami marketingowymi ponieważ oczekiwano, że WiFi podziała jako dodatkowa atrakcja dla przebywania w wybranych obszarach zachęcając do skorzystania z oferty sklepów i punktów usługowych tam zlokalizowanych.
Zdecydowano o pokryciu bezpłatnym WiFi następujących miejsc:
· Sklep WOŚP oraz przyległy pasaż handlowy i część pola namiotowego
· Akademia Sztuk Przepięknych (pojemność ok. 3-4 tysiące ludzi wewnątrz namiotu + teren wokół)
· Strefa Lecha (pojemność 5-6tysięcy ludzi)
Wszystkie obszary zostały oznakowane tabliczkami informującymi o bezpłatnym WiFi oraz nazwach sponsorów. Mapki zasięgu zostały również opublikowane w mediach społecznościowych powiązanych z festiwalem.
Airtel zaproponował również rozwiązanie, w którym w roli sponsora bezpłatnego dostępu do internetu wystąpi empik.com. Oczekiwaniem sponsora było wyświetlanie reklam specjalnej oferty festiwalowej (płyty wykonawców występujących na Przystanku Woodstock 50% taniej, specjalne kody rabatowe). Przygotowano w tym celu odpowiednie grafiki reklamowe oraz landing page ze szczegółowymi informacjami o ofercie.
Ze względu na konieczność obsłużenia złożonych zachowań konsumenckich, zapewnienie bezpieczeństwa dostępu do internetu oraz zadania stricte marketingowe stojące przed siecią WiFi zdecydowano o zastosowaniu po raz pierwszy w tak wielkiej skali rozwiązania SAMS - Smart Access Management Service.
Pozwala ono na definiowanie tzw. "user journeys", czyli ścieżek jakimi podążają użytkownicy rejestrując się w systemie WiFi po raz pierwszy, a także uzyskując ponownie dostęp do WiFi już po rejestracji. Dodatkowo, możliwe jest wykonywanie dogłębnych analiz sesji użytkowników, czasu ich trwania, częstotliwości i intensywności oraz badań demograficznych przekroju użytkowników. Projekt "user journey" przy rejestracji przedstawiał na stronie powitalnej system Woodstock WiFi, warunki użytkowania oraz prosił o ich akceptację i rejestrację użytkownika. Dano do dyspozycji możliwość rejestracji poprzez podanie adresu e-mail lub zalogowania przez konto Facebook.
Wszystkie informacje o Przystanku Woodstock 2014
Pozostawiono również możliwość nie podawania jakichkolwiek danych rejestracyjnych. Osobom niechętnym do podawania danych identyfikacyjnych wystarczyło nacisnąć przycisk "Go online". Co ciekawe pośród 3163 użytkowników aż 60% nie skorzystało z możliwości pozostania anonimowym i podało swój adres mailowy. Nikt za to nie zalogował się poprzez konto Facebook.
Po zarejestrowaniu, system wyświetlał przez 5 sekund użytkownikowi reklamę empik.com z 50% upustem na płyty gwiazd Woodstock. Kliknięcie w reklamę mogło przenieść użytkownika na przygotowaną landing page z ofertą.
Gdyby jednak tego nie zrobił, system przekierowywał go na stronę google.com.
Jedna sesja nie mogła trwać dłużej niż godzinę. Po tym czasie użytkownik był rozłączany i konieczne było ponowne połączenie. Miało to za zadanie ograniczenie praktyk ściągania filmów przez sieć Woodstock oraz umożliwiało wyświetlenie następnej reklamy sponsora. Rozpoczęcie kolejnej sesji WiFi nie wymagało ponownego podawania danych identyfikacyjnych. System zapamiętał je już z fazy pierwszej rejestracji i automatycznie otwierał połączenie. Użytkownik miał jedynie wyświetlaną przez 4 sekundy alternatywną reklamę empik.com (ponownie podlinkowaną do odpowiedniego landing page). Gdyby jednak w nią nie kliknął, był przekierowywany na google.com.
Sesje były systemowo ograniczone pod względem przepustowości do 10 Mbps oraz były filtrowane pod względem treści pornograficznych.
Statystyki systemowe
System został uruchomiony 29 lipca i zamykany stopniowo od wieczoru 2 sierpnia (ASP i Sklep WOŚP) do wieczoru 3 sierpnia (Strefa Lecha).
Zarejestrowano 3163 użytkowników i obsłużono 8611 sesji. Szczyt przypadł na piątek 1 sierpnia (3191 sesji).
Łączny czas wszystkich sesji to prawie 1547 godzin. Jedna trwała średnio 8 minut i 53 sekundy. Ponownie szczyt przypadł na piątek 1 sierpnia, chociaż średnio najdłuższe sesje obserwowano na początku festiwalu, 30 lipca.
W ciągu jednej doby transmitowano ponad 100 GB ruchu.
Pośród zarejestrowanych dominowały urządzenia z Androidem (59%), na drugim miejscu był iOS (22%), potem Windows (11%). Prawie w ogóle nie było w tej masie BlackBerry (zaledwie 12 urządzeń).
Zachowania obserwowane już w samych sesjach po zarejestrowaniu pokazują nieco inny profil. Dominacja Androida jest dużo większa pośród smartfonów, ale wśród tabletów jest w zasadzie identyczna z iPadami.
Wśród producentów "łeb w łeb" idą Samsung i Apple, ze wskazaniem na tego ostatniego. Gonią ich Nokia i Sony, następnie LG i HTC.
Patrząc na słynną fragmentację wersji systemów systemów operacyjnych sytuacja w Androidzie jest zwyczajnie dramatyczna. Najnowszy KitKat 4.4 ma poniżej 20% urządzeń, a zdarzają się nawet takie z antycznym 1.6
W ekosystemie iOS polityka Apple czyni cuda i tutaj struktura jest zdecydowanie bardziej uporządkowana. iOS 7 ma grubo ponad 80% urządzeń. Zauważono nawet kilka terminali z betą iOS 8!
Ze względu na przyjęty schemat "user journey" oraz brak logowania przez konto Facebook nie zebrano informacji o płci i wieku użytkowników. 60% akceptacja samego procesu logowania zdaje się sugerować, że zbieranie takich informacji spotyka się z akceptacją użytkowników i będzie możliwe do zastosowania w kolejnych instalacjach - warto kolejny raz zwrócić uwagę, że możliwe było logowanie się bez podania tych danych.
Dostęp do internetu w Centrum Prasowym i Strefie WOŚP
Centrum Prasowe obejmowało namiot do przeprowadzania konferencji prasowych, klimatyzowany kontener dla dziennikarzy z balkonem dla kamer telewizyjnych, siedzibę Radia Woodstock oraz pole instalacyjne dla wozów transmisyjnych telewizji, portali internetowych, radia ogólnopolskiego oraz rozgłośni muzycznych (np. Antyradio).
Centrum Prasowe zlokalizowane jest bardzo blisko głównej sceny Woodstock i z tego względu jest bardzo narażone na powstające tam zakłócenia elektromagnetyczne. Uprzednio używany sprzęt WiFi (produkcji Motoroli) był paraliżowany przez interferencje występujące w czasie koncertów i prób na scenie. Dotychczasowym rozwiązaniem było zaoferowanie dziennikarzom łączności kablowej (Ethernet).
Z tego względu instalacja Ruckusa na potrzeby Centrum Prasowego musiała być wyjątkowa pod każdym względem. Zastosowano po raz pierwszy dedykowane do miejsc o wysokim poziomie interferencji rozwiązanie ZoneFlex T300n o bardzo intensywnej wiązce antenowej i głębokim tłumieniu zakłóceń.
Dodatkowo, po raz pierwszy w Centrum Prasowym Przystanku Woodstock, wykorzystano technologię technologia 802.11ac o najwyższej możliwej przepustowości sięgającej ponad 1 Gbps. Całość pracowała bez jakichkolwiek zakłóceń przez cały czas trwania festiwalu.