Jak uniknąć "microsoftowego podatku"

52 e-maile, kilka znaczków pocztowych i 10 miesięcy czekania - tyle musiał zainwestować student Piotr Karczemski, aby otrzymać zwrot pieniędzy za Windowsa, którego sprzedano mu razem z laptopem marki Lenovo. Okazuje się więc, że uniknięcie "microsoftowego podatku" jest w Polsce możliwe, choć niełatwe.

Piotr Karczemski - student 3 roku informatyki na Uniwersytecie Łódzkim - postanowił postarać się o zwrot pieniędzy za system, do którego nabycia został zmuszony. Zainspirowała go do tego historia Dave'a Mitchella - użytkownika Linuksa, który w 2006 roku dzięki fotografiom przedstawiającym niezaakceptowanie licencji Windowsa również uzyskał zwrot pieniędzy.

Jak pisze Karczemski na łamach Jakilinux.org, we wrześniu 2007 kupił laptopa Lenovo ThinkPad R61i w łódzkiej firmie "Potronics". Sprzedawca powiedział mu, że nie ma możliwości kupna ThinkPada bez systemu Windows.

Reklama

Karczemski podobnie jak Mitchell nie zaakceptował EULA i cały proces sfotografował. Następnie e-mailem poinformował o tym Microsoft. Firma potwierdziła jego prawo do zwrotu kosztów. List trafił również do Lenovo, ale ta firma stwierdziła, że zwrot oprogramowania nie jest przewidziany.

Po wymianie korespondencji z Lenovo Karczemski poprosił o pomoc Rzecznika Konsumentów. Ten poinformował, że jedyną stroną w sprawie jest firma "Potronics", ponieważ jej nazwa figuruje na fakturze. Ta jednak również nie chciała zwracać kosztów. Kolejne e-maile do Microsoftu z różnymi pytaniami natury prawnej nie dały rezultatów.

Następnie Karczemskiemu Rzecznik Konsumentów poradził, aby skontaktować się z Inspekcją Handlową. Pan Piotr tak uczynił informując jednocześnie instytucję, że nie jest pewien kto jest stroną w tej sprawie. Inspekcja po telefonicznych negocjacjach przekonała "Potronics" do zwrócenia 400 zł. Piotr Karczemski musiał w celu otrzymania zwrotu oddać naklejkę licencyjną, co zrobił bez żalu.

Źródło: Dziennik Internautów
Dowiedz się więcej na temat: firma | student | e-mail | zwrot | Lenovo
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy