Koniec wsparcia dla Windows XP

Dziś, 14 kwietnia 2009 roku, Microsoft zakończy bezpłatne wsparcie dla Windowsa XP. Po tym terminie użytkownicy, którzy nie zdecydują się na wykupienie rozszerzonego wsparcia technicznego, będą otrzymywali jedynie poprawki bezpieczeństwa.

Biuletyny bezpieczeństwa dla Windows XP będą dostępne jeszcze do 8 kwietnia 2014 roku
Biuletyny bezpieczeństwa dla Windows XP będą dostępne jeszcze do 8 kwietnia 2014 rokuAFP

W praktyce oznacza to, iż po tym terminie Microsoft będzie udostępniał jedynie biuletyny bezpieczeństwa do czasu całkowitego zakończenia wsparcia dla Windowsa XP, który przypada na 8 kwietnia 2014 roku.

- Będziemy udostępniać biuletyny o znaczeniu krytycznym za pośrednictwem mechanizmu Windows Update dla wszystkich wersji Windowsa XP do 2014 roku - powiedział serwisowi vnunet.com Laurence Painell, dyrektor ds. marketingu w Microsoft UK.

Wszelkie uaktualnienia dotyczące błędów w funkcjonalności Windowsa XP, ale nie mające związku z bezpieczeństwem będą udostępniane w ramach płatnego wsparcia rozszerzonego. A te może nie cieszyć się dużą popularnością.

Analityk firmy Gartner, Michael Silver w rozmowie z vnunet.com stwierdził: "Jedyną rzecz, jaką kupujesz wraz z rozszerzonym wsparciem to poprawki niezwiązane z bezpieczeństwem(...). Po latach (obecności XP na rynku - przyp. red.), większość ludzi zakłada, że większość błędów dotyczących funkcji Windowsa XP jest już naprawionych".

Obecna sytuacja wydaje się być niezręczna dla Microsoftu, gdyż gigant z Redmond nie oferuje wsparcia dla najbardziej rozpowszechnionego systemu na rynku. Według danych Ranking.pl za tydzień 31 marca - 6 kwietnia, Windows XP był w użyciu na aż 82,6 proc. komputerów, natomiast Windows Vista 15,1proc.

Należy również zaznaczyć, iż pomimo zakończenia bezpłatnego wsparcia, Windows XP wciąż jest dostępny w sprzedaży. Ponadto XP jest bardzo często systemem preinstalowanym na netbookach, dla których najczęściej Windows Vista ma zbyt duże wymagania sprzętowe.

Miedzy innymi z powodu wymagań sprzętowych wielu klientów nie zdecydowało się na zakup Windowsa Vista i pozostało przy starszym Windows XP. Część z nich postanowiła wyposażyć komputer w nowy system operacyjny w momencie wydania Windows 7, którego premiera ma nastąpić według rożnych źródeł pod koniec 2009 lub na początku 2010 roku.

Aktualizacja:

Dziennik Internautów skontaktował się z Piotrem Kaniowskim, rzecznikiem polskiego oddziału Microsoftu. Oto zapis naszej rozmowy:

Dziennik Internautów: Co tak naprawdę dla przeciętnego użytkownika oznacza koniec wsparcia dla Windowsa XP?

Piotr Kaniowski - Microsoft: Zmiana wsparcia podstawowego na dodatkowe w dniu 14 kwietnia ma największe znaczenie dla klientów, którzy nabyli Windows XP w sprzedaży detalicznej lub w ramach licencji zbiorczych, a zatem dla stosunkowo niewielkiego grona użytkowników. Klienci, którzy zakupili system Windows XP wstępnie zainstalowany w swoim komputerze, będą nadal otrzymywać pomoc techniczną od producentów sprzętu (OEM). Każda firma OEM określa, jak długo będzie wspierać produkty wstępnie instalowane w swoich komputerach.

Wszyscy użytkownicy nadal będą otrzymywać darmowe aktualizacje bezpieczeństwa za pomocą witryny Windows Update. Przeciętny użytkownik systemu Windows XP nie zauważy róznicy pomiędzy zakończeniem fazy wsparcia podstawowego, a rozpoczęciem fazy wsparcia dodatkowego.

DI: Czy Microsoft będzie publikował wszystkie biuletyny bezpieczeństwa czy tylko te o znaczeniu krytycznym?

PK: Tak, Microsoft będzie publikował wszystkie biuletyny bezpieczeństwa.

DI: Na jaką pomoc po 14 kwietnia 2009 roku mogą liczyć polscy użytkownicy Windowsa XP, którzy nie wykupili rozszerzonego wsparcia technicznego? Na jaką zaś, ci którzy wykupili rozszerzone wsparcie techniczne?

PK: (...)Udostępniliśmy możliwość bezpłatnego korzystania z bogatej bazy wiedzy dotyczącej produktów Microsoft na stronach support.microsoft.com oraz windowshelp.microsoft.com. Z tego rodzaju wsparcia mogą korzystać wszyscy użytkownicy. Dodatkowo można skorzystać jeszcze z pomocy udzielanej na grupach dyskusyjnych Microsoft, gdzie aktywnie udzielają się również nasi inżynierowie i są w stanie odpowiedzieć na większość pytań. Należy również pamiętać o tym, że posiadacze systemu Windows XP wstępnie zainstalowanego na komputerze, będą nadal otrzymywać pomoc techniczną od producenta sprzętu, zgodnie z ustalonymi przez niego zasadami wsparcia produktu.

Klienci którzy wykupili dodatkowe wsparcie techniczne, w zależności od jego rodzaju, mogą skorzystać z pomocy online, pomocy telefonicznej, czy nawet wizyty naszego inżyniera który rozwiąże problem.

DI: Ile kosztuje oraz w jaki sposób wykupić rozszerzone wsparcie dla Windows XP?

PK: Niestety nie ma uniwersalnej odpowiedzi na to pytanie, tak naprawdę cena czy forma wsparcia technicznego w dużej mierze zależy od licencji czy podpisanych umów. Inaczej będzie kształtowało się wsparcie dla użytkowników którzy zawarli umowy typu Select, a inaczej dla osób objętych programem Software Assurance, MSDN czy Technet.

Użytkownik domowy za standardową pomoc techniczną zapłaci 114 zł netto. Warto jednak wcześniej odwiedzić bezpłatne strony naszej pomocy technicznej, ponieważ znajdują się tam rozwiązania najczęściej zgłaszanych przez użytkowników problemów.